Har prøvt meg også (for første gang) på Keik (Voss, Lallemand). 80/20 pilsener/weizen, OG: 55 Oe, i gjærskap på 35 grader. God aktivitet, gikk ned til 38 Oe etter 18timer. Allerede her ble det en visst bittersmak i ølet. Etter 3 dager var gjæringen stortsett ferdig (12 Oe), smaken hadde noe sitrus/appelsinaktig, men fortsatt noe bitterhet og en skarp alkoholaktig usmak. I håp at gjæren skulle rydde opp lo jeg det stå noen dager til, på samme temperatur men smaken endret seg ikke noe særlig. Etter 12 dager ga jeg opp men fyllte i fat likevel. Nu etter 3 måneder lagring i kjeller (rund 8-10C) er bitterheten og den skarpe alkoholsmaken mye mindre, men smaken er fortsatt ganske dårlig (for meg), minner litt på diazetyl/smør og overdreven fruktig (gammel eple ish).
Ølet ble ikke tørrhumlet, utelukker igrunn oxidasjon (overføring i lukket system), utelukker egentlig også DMS (90min kok med ca 15% avdamping, kjølt ned til gjærtemp i overføring fra bryggemaskinen til gjærtank via motstrømkjøler ila maks 10min)
Har faktisk ikke smakt Kveik øl enda, men skal den smake såpass funky? hva kunne jeg har gjørt feil ellers? Altforlangt i gjærtanken på 35 grader?