Kreutzen explosion!

DagD

Jeg satte en Belgisk Wit på mandag for en uke siden, har prøvd å holde temperaturen på 19-21 grader jevnt hele uken. Jeg har hatt greit trøkk i gjæringen hele veien, og klok av skade har jeg nesten alltid en blow off tube på alle bryggene mine den første uken, for så å skifte til vanlig gjærlås etterhert som aktiviteten legger seg.

Dette brygget har oppført seg anderledes, det har siden dag 1 vært et 10 cm lag med kreutzen på toppen av ølet, og på mandag når aktiviteten hadde begynt å avta skiftet jeg til vanlig gjærlås. I går, den åttende dagen gikk jeg til det skritt å riste litt på gjæringskaret, hadde hørt et sted at å riste ut litt co2 kunne hjelpe å klare ølet litt lettere. OG var da 1.018 så det var enda litt gjærbart sukker igjen i blandingen.

I natt har det tatt FULLSTENDIG av i gjæringskaret, kreutzen utover det hele og lokket er faktisk blitt deformert, uten å ha gått av heldigvis, tett gjærlås osv. Er dette normalt?? :jaha:

Opplever nesten samme forløp. Stormgjæring med løst lokk, så lokk på. Etter en uke økte temp med 1,5 grad så tar den helt av igjen. Har brukkt WLP400. Mass kraus og mye liv.... Har ikke tatt noen måling enda. Den blir ferdig når den selv føler for det....

Nei, det er ikke normalt å riste ølet for at det skal klarne..
Vær snill med ølet ditt, det har ikke gjort deg noe vondt ;)

Tja, å si at ølet mitt ikke har gjort meg vondt er en overdrivelse. Kanskje ikke akkurat denne Wit'en, men masse annet? Ristingen hørte jeg om i en episode på Basic Brewing Radio, husker selvsagt ikke hvilken, men tenkte at det kunne være en god ide å få ut litt co2 for å minske oppdriften av mindre partikler. Det var WLP400 som gjorde jobben ja, og jeg flyttet karet inn på kjøkenet somer litt lunere enn det rommet jeg vanligvis har det på. En temperaturøkning på en grad eller to har det nok blitt ja... Jaja, tar for gitt at dette er normalt da, men det var da voldsomt likevel!!!

Tilbake
Topp