Kranvask

Finn Berger

Moderator
Hadde en "artig" opplevelse i dag. Jeg har jaktet på kilden til infeksjoner jeg har fått i ølet mitt, og jeg trodde jeg hadde funnet den da jeg plukket fra hverandre tappestaven min, og fant mye snadder gjent i kroker og kriker der.

Men så sa noen noe om kraner. Som den naive sjel jeg er, har jeg ikke tenkt på at krana på BB60'n kunne være noe problem. Men nå ble jeg altså penset inn på den tanken, og skred til handling.

Det var ikke noe vakkert syn som møtte meg da jeg plukket fra hverandre den krana, nei. Og ikke var det helt lett å få den rein, heller. Bløtlegging i maskinoppvaskmiddel og iherdig pirking med minitannbørster etc. fikset til slutt jobben, og nå har jeg skrudd på plass igjen ei steril kran. Men den skal plukkes fra hverandre for hvert brygg fra nå av!

Om det er tappestaven eller krana eller begge som har skapt trøbbel for meg, vet jeg ikke. Men det som er helt sikkert, er at ingen av dem skal få gjøre det igjen!

Kjenner ikke BB60, men den har vel ei pumpe også. Chuggerpumpa mi trenger i alle fall demontering og rengjøring mellom bryggeøktene. Det har en tendens til å legge seg litt grums bak impelleren.

Den har jeg bare brukt til mesking, så den kan ikke være årsaken. Men takk for tipset. Skal ta en kikk på den. Har fundert på å mekke til whirlpool under kjølinga, og da ville det jo vært en vakker katastrofe med ei pumpe full av gammel møkk.

Bruker du kjøre kokende vørter gjennom krana mot slutten av koketiden? Det burde ta knekken på det som måtte være av farer. Det virker unødvendig å skulle måtte demontere krana hver gang man brygger. Da tror jeg det er viktigere å demontere kran til flaskekar hver gang, samt annet utstyr som tappestav etc.

Etter mitt første brygg på nytt 3 kjele system for noen år siden fikk jeg "rar" usmak i brygg nr, 2 etter et par mndr senere og prøvde å feilsøke kilden. Det viste seg å være vann som gjemte seg inni kulekranene. Det vannet luktet råttent. Så alt av kulekraner blir demontert etter hvert eneste brygg etter dette og usmakene ble også borte.
Alle nye syrefaste ting og kraner må også en runde i oppvaskmaskinen for å få vekk maskineringsolje og møkk. Alt demontert først selvsagt. Min nye kulekran hadde i tillegg dreiespon bak kula.!

Bruker du kjøre kokende vørter gjennom krana mot slutten av koketiden? Det burde ta knekken på det som måtte være av farer. Det virker unødvendig å skulle måtte demontere krana hver gang man brygger. Da tror jeg det er viktigere å demontere kran til flaskekar hver gang, samt annet utstyr som tappestav etc.
Det viste seg å være feil etter min erfaring

Det viste seg å være feil etter min erfaring

Hmm.. jeg opplevde aldri noe problem med min kulekran, men var veldig nøye med å "blåse ut" alt synlig vann i kranen rundt kulen etter rengjøring av bryggekjelen slik at det ikke skulle være noe vannrester igjen der.

Det er ikke så mye styr å skru ut krana og plukke den fra hverandre, faktisk, så lenge det holder å legge den i litt vaskemiddel, og så skylle. Jobben var å få den rein igjen når møkka virkelig hadde fått satt seg. Mulig at det stort sett vil holde å sirkulere kokende vørter noen ganger - og det er jo uansett en grei ting å gjøre - men jeg tror det er best for nattesøvnen min å helgardere. Det tar lang tid før du kan være sikker på at du har et infeksjonsfritt brygg. Utrivelig å halvt forvente at du skal få se boblene stige opp og danne skum i halsen hver gang du åpner ei flaske. Det er slik jeg har det nå, og det kommer til å sitte i.

Hmm.. jeg opplevde aldri noe problem med min kulekran, men var veldig nøye med å "blåse ut" alt synlig vann i kranen rundt kulen etter rengjøring av bryggekjelen slik at det ikke skulle være noe vannrester igjen der.
Vann legger seg mellom kule og teflon pakning bak der det ikke tørker opp av seg selv. Selv om mine kraner hadde ligget i 2 mndr var det vann bak der som ikke tørket før jeg hadde demontert. Det er ikke store jobben, men hvem tenker på at vann/vørter legger seg baki der?

Jeg har nøyd meg sålangt med å skylle og skrubbe kokekaret med rent varmt vann etter endt koking, og lar det renne varmt vann gjennom kranen.

På bryggedagen skyller jeg igjennom kranen med varmvann før mesking startes, mesker og koker i samme kjele, bruker en liten pumpe for resirkulering, samme rengjøringsmetode der.

Og her kommer den skitne tilståelsen, jeg har aldri åpnet kranen eller pumpen for rengjøring.
Har vurdert både kran og pumpe som en del av den varme eller "skitne" siden av bryggeriet, bakterieinnholdet i malten er langt større enn det som måtte skjule seg i pumpe/kran etter grundig gjennomskylling, tenker jeg.
Og usmaker her jeg heller ikke opplevd, ei heller infeksjoner.

Men jeg regner det som essensielt at hele kranen må bli oppvarmet til nær koketemperatur for at denne strategien skal fungere, og at skyllingen av kran og pumpe blir tilstrekkelig for at det som ev. skulle være igjen ikke er nok til å sette usmak.

Vil tro at prosedyren og det som er "godt nok" er litt bestemt av utstyret, har du en dobbeltisolert kjele så kanskje kranen ikke blir varm nok til å drepe bakteriene, og forskjellige pumper/kraner kan ha forskjellig evne til å gjemme på uhumskheter. Og hadde jeg opplevd infeksjon eller mistanke om usmak ville jeg gjort det samme, søkt i alle kriker og kroker for å eliminere potensiell risiko. En dag skal jeg åpne krana og pumpen og se hva jeg har gått glipp av...

og kanskje veldig mye dyrere? Krana på BB60'n er av det vanlige slaget. Den er skrudd på en straight gjennomføring, og det er egentlig ikke noe vanskeligere å demontere den enn den på video'n.

men jeg hadde gjerne bytta, det er ikke det:p

60 daler pluss frakt pr. stk synes jeg er blir for drøyt. Selv om de er fine og lette å åpne. Nå har jeg en god del kulekraner og har fastnøkler som passer så det er en smal sak å åpne de etter endt bryggedag

Tilbake
Topp