Kontrollere effekt på camco-elementer

Tariq

Norbrygg-medlem
Jobber med et nytt oppsett, men det bygges sakte uten stress. Har brent meg tidligere på at jeg aldri kommer i gang med bygging fordi jeg har for store og avanserte vyer. Er i gang med et enkelt BIAB system enn så lenge. Skal ende opp med et PID system etterhvert, men lurer på å lage en enkel mellomlandinger hvor elementene kontrolleres manuelt. Spørsmålet er, går det an? Og hva slags bryter trenger jeg i så fall? Helst en rimelig løsning, ettersom den ikke er permanent. Elementene er mellom 3 og 5,5kw.

Har mye samme tanke som deg, eller dvs, lider enda mer av at det bygges mer enn det brygges..

Men til styring av element blir det både en MISO PID og en ordinær effektregulator. Rent praktisk tenker eg å løses dette med at eg har en SPDT/en polt vekslebryter etter av/på knappen som sender 240V L enten til PID/SSR eller til effektregulatoren min, og begge deler koblet til varmeelementet, og 240V N direkte til andre siden av elementet. Caveat emptor; har ikkje prøvd det ut i praksis enda.

Den som TSH linker til justerer 0-100% effekt. Kanskje ikkje så lett å se, men under displayet er det to trykknapper +/- som justerer verdien i displayet, som er % effekt ut til elementet ditt. Så ja, det burde regulere ganske eksakt effekt.

(Nokså interessant sak faktisk, burde være mulig å integrere digitalt i egne prosjekter, uten å måtte kløne med kraftelektronikk.. +1)

Tanker om hvor kraftige elementer jeg bør ha? Oppsettet er trekjelers basert på VVB. Maksvolum i grytene er HLT 70l, BLT 100 og MLT 85, men tanken er å ha maksbatcher på ca. 60l til gjæring, d.v.s. 70l+ til kok.

Tanker om hvor kraftige elementer jeg bør ha? Oppsettet er trekjelers basert på VVB. Maksvolum i grytene er HLT 70l, BLT 100 og MLT 85, men tanken er å ha maksbatcher på ca. 60l til gjæring, d.v.s. 70l+ til kok.

Hva har du tilgjengelig av kurser? 1 fas/3fas?

Jeg har 3.5KW og lager 50l satser idag. Det er i minste laget og vi skal legge på 2.5kw til så det blir 6kw. Det går med 3.5kw, men fra utmesking til kok virker det som om det tar evigheter.

Bør ha borti 6-7kw da for at det skal gå å få kok innen rimelig tid.

Ville hatt flere enn ett stort element, samt regulator på iallfall ett av disse. Da kan du feks båle på med 2stk 3.5kw camco elementer for å oppnå kok, så skrur du av ene for at det ikke skal fosskoke, koker du mindre mengder så kan det være greit å justere ned koken, da er den regulatoren eg har liket til over helt topp.

Så enten to stk. 3,5kw eller et 5,5kw til kok? Kan det ikke reguleres ned etter at kok er oppnådd, og dermed klare seg med kun et element? Hva anbefaler dere til HLT? Til HERMS har jeg 3kw, og det må vel være nok til 2l?;-)

Tilbake
Topp