Knusning

Hei!

Hvor stort forskjell har det hvor fint malten knuses? På Byggselv spør de alltid om jeg bruker BIAB, Spedeil etc før de knuser for meg, men på Byggeland og Humle og Malt har jeg bare fått det utlevert i hu og hast.
Synes jeg har hatt betydelig bedre utbytte de gangene jeg har fått det knust spesifikt for BIAB.

For BIAB kan makten knuses finere, for man trenger ikke å bekymre seg for "stuck sparge", altså at det finknuste kornet blir så klissete og tett at man ikke får vørteren igjennom.

Finere knust malt er lettere/raskere å trekke ut og konvertere sukker fra.

Ifølge "how to brew" så knuses malt omtrent til mel og meskes i timevis når man skal beregne potensialet til malten.

Sist redigert:
Det høres jo logisk ut at de finknuser helt og mesker lenge, skal de finne potensialet må de jo få så komplett konvertering som mulig

Jeg henger meg på denne tråden.
Spørsmål 1: Jeg har en BB60, og fikk mølla stilt til 1.5 mm da jeg kjøpte den. Det fungerer greit. Men er det likevel unødig stort? Får jeg bedre utbytte ved å gå ned? (Tror egentlig ikke det, men vil gjerne høre hva andre har å si.)
Spørsmål 2: 1.5 mm er åpenbart for stort når jeg maler hvete. Hva er et ideelt kompromiss mellom utbytte og gardering mot stuck mash? (Jeg skal brygge en weissbier med 70/30 hvete- og pilsnermalt. Den forrige endte opp som "letthveteøl", antakelig fordi hveten ikke ble skikkelig knust.)

Det mange ikke tenker på er at knusing ikke kun er avhengig av gap'en. Det er også veldig avhengig av RPM.

Jo, men jeg blir så fordømt svimmel når jeg prøver å telle - og den antikviteten jeg jobber med, har jeg ikke data på. Det som måtte ha stått på den, er slitt vekk for lenge siden. Men den drar på ganske lave tall, tror jeg.

Håndsveiv?

Juster mølla til for eksempel 1,1 og test. Dette gjorde vi og meskeeffektiviteten økte 10 prosentpoeng med samme meskerutiner som tidligere:)

Juster mølla til for eksempel 1,1 og test. Dette gjorde vi og meskeeffektiviteten økte 10 prosentpoeng med samme meskerutiner som tidligere:)
Takk - da prøver jeg det. Går ut fra dere ikke fikk problemer med avrenningen ("stuck mash") etter at dere justerte. Jeg ser på amerikanske nettsider at folk er nede på 0.8 som standard, og da forstår jeg at det kan bli vanskelig. Med 1.5 har jeg selvfølgelig aldri vært i nærheten av stuck mash.

Går tregt med maltrør og mer enn 11 kilo malt. Men maltrøret står stort sett ubrukt hos oss:)

Nå kjørte jeg 4,6 kilo hvete gjennom på 1,1 mm. Det var tøft for den stakkars gamle drillen min, gitt - den var nær ved å oppgi ånden, tror jeg:confused:. Men det så ut som en skikkelig fin crush; alt knust, men ikke for my mjøl.
2 kilo pilsnermalt ble kjørt gjennom på den gamle 1,5-settingen, for jeg ville ha så mye hele skall som mulig.

Jeg har ikke maltrør en gang:). (Fikser greit nok rør uten:D.)

Sist redigert:
wow - det der er en sak for WADA:)!

Nå har jeg mesket. Kjørte No sparge, og fikk stuck mash omtrent halvveisyui. Ikke noe problem, egentlig, rørte bare opp den sementkaka som hadde lagt seg oppå rista, og så gikk resten greit. Effektiviteten ble på 74%, og det er bra for no sparge, så den nye malinga fungerte godt. (6,6 kg, 41 liter, 1.037. Koker i to timer, og regner med å sitte med 25 liter 1.052/53 til slutt. 50 halvlitere med - forhåpentligvis - nydelig weissbier:)!)

Tilbake
Topp