Knuse malt

Hei!
Jeg er helt ny på dette, og tenkte og sette et all grain sett, men så glemte jeg å få malten kvernet.
Er det noen enkle måter og knuse malt på uten malt mølle? Går det an å bruke mandelkvern eller blir det for fint malt?

Jeg har ikke stor nok kjele til et 25l brygg. Er det mulig og dele brygget i 2 kjeler og blande det sammen i gjæringsbøtta etterpå?

På forhånd takk for svar.

Mvh Jarle

Jeg forsøkte en gang å knuse en mindre mengde spesialmalt med kjevle. Det var litt av en jobb... Jeg kjenner ikke til hvor fint en mandelkvern maler (trodde forøvrig at disse virker mer som en rasp?).

Det enkleste er kanskje å finne en hjemmebrygger i nærheten som kan kverne for deg, eller gå tilbake til butikken om du har kjøpt lokalt.

Hvor bor du? (Forøvrig å legge inn i profilen :) )

Lanjar skrev:
Hei!
Er det noen enkle måter og knuse malt på uten malt mølle? Går det an å bruke mandelkvern eller blir det for fint malt?
Mvh Jarle

Egentlig ikke, men jeg har knust et par sekker med en litt stor morter. Sa opp abonnementet mitt på Sats i den perioden jeg drev med det.....

Mandelkvern er som nevnt her ei rasp, ikke bruk det. Legg heller til hvor du bor, så er det sikkert en eller annen i ditt område som
er behjelpelig med å knuse denne malten for deg. Bor du i Trondheim, så kan jeg gjøre det for deg.

Jeg får hjelp til å knuse malten, men takk for tilbudene :yes:
Vet dere om det går ann å brygge i 2 kjeler istedennfor 1. og blande det i gjæringsspannet?

Tilbake
Topp