kjøpte - og rota det til med maltmølle ... *sukk*

.. update .. nope .. ALT for finmalt. Endte med graut og .. brent .. har kjøpt bladmåler ( og tørka den for olje).. tar turen til ølbrygging i morra, og måler mølla dems ...
Snålt.. Det skal ikke være noe problem egentlig heilt ned til glis på tykkelse med et plastkort (førerkort, idkort, coopkort..). Kverna kjører du på sakte fart, rundt 150-200 rpm maks?

Dumt spørsmål følger; du bruker både falskbunnen og bunnfilteret i silekaret, sant?

Snålt.. Det skal ikke være noe problem egentlig heilt ned til glis på tykkelse med et plastkort (førerkort, idkort, coopkort..). Kverna kjører du på sakte fart, rundt 150-200 rpm maks?

Dumt spørsmål følger; du bruker både falskbunnen og bunnfilteret i silekaret, sant?
Ja, jeg har først silbunnen med varmeskjoldet i bunn . Så maltbøtta med sin sil.
Det eneste jeg ikke har helt sikker kontroll på er de rpm .. bruker en stanley batteridrift på lav til laveste hastighet jeg klarer ...
Har også kjøpt inn (venter på) justerbar elmotor til den , slik at jeg skal kunne stille det inn enda bedre ..

Ja, jeg har først silbunnen med varmeskjoldet i bunn . Så maltbøtta med sin sil.
Det eneste jeg ikke har helt sikker kontroll på er de rpm .. bruker en stanley batteridrift på lav til laveste hastighet jeg klarer ...
Har også kjøpt inn (venter på) justerbar elmotor til den , slik at jeg skal kunne stille det inn enda bedre ..
Bør være sakte nok det. Har drift med en 12V viskermotor selv nå, og den går litt kjappere enn det jeg slura med Makitaen, men har ingen problemer med knusingen på 1,0 mm. Setter du en strek på enten chucken eller akslingen til mølla så kjører du sakte nok til at du klarer å telle. Det blir 120-150 rpm omtrent, jeg er ikke raskere enn det selv hvertfall.

.. update .. nope .. ALT for finmalt. Endte med graut og .. brent .. har kjøpt bladmåler ( og tørka den for olje).. tar turen til ølbrygging i morra, og måler mølla dems ...
Du kan spare deg den turen, trur jeg. De store proffmøllene kan ikke sammenlignes med våre vanlige - og neppe med din, heller. Du har vel en av de kjekke greiene med innebygd motor?

Men kanskje kan Ølbrygging si noe fornuftig? Ta en telefon, det bør greie seg.

Sist redigert:
kjøpte meg noe målebrad, det ser bedre ut nå, med 1.3mm åpning , ikke så mye melete greier men god "såvidt" knuste malt ... jeg hiver meg på en newzealand pilsner eksperiment i dag ( Brewfaterh appen sier det er tildels fruktige noter der, så jeg håper det går å bruke litt fruitopia i den ) ...

kjøpte meg noe målebrad, det ser bedre ut nå, med 1.3mm åpning , ikke så mye melete greier men god "såvidt" knuste malt ... jeg hiver meg på en newzealand pilsner eksperiment i dag ( Brewfaterh appen sier det er tildels fruktige noter der, så jeg håper det går å bruke litt fruitopia i den ) ...
1,3 mm på den mølla der svarer vel til ei noe tragere innstilling på ei vanlig hjemmebryggermølle, så det burde være greit. Men det er mulig du bør stille den om når du kverner hvete - og i alle fall rug og havre - som har mindre korn. Kvern da disse kornslaga for seg. Mølla di er vel lett å stille, så det er lite bry, trur jeg?

Mulig det allerede er foreslått, men om du kondisjonerer (fukter) maltet før kverning, får du helere skall og mindre støv og mjøl.

Sånn ser .itt ut nå - dette er Chateau Spelt fea ølbrygging

Vedlegg

• Screenshot_20250213_153021_Gallery.jpg
    Screenshot_20250213_153021_Gallery.jpg
    974,5 KB · Sett: 40
Jeg har slitt med uknuste korn helt ned til 0,85 mm åpning på mølla. Maris Otter malt, fremdeles noen uknuste korn :)

Ikke ulikt min. Men jeg gir gjerne litt gass på drillen for å få mer mjøl:). (Fastbrenning/sviing er umulig med mitt system.)
Jeg har vridd litt sideveis på bøtta for det ligger alltid en del mjøl øverst etter at jeg tar av plata med kverna, så det er litt forstyrra og mjølet er da mer nedi miksen. Dette bildet var for å vise skalla og at de er knust/åpna men ikke revet. Noen av korna blir uunngåelig knekt.

Tilbake
Topp