Kjøpe fatanlegg fra brygging.no?

Hei. Vurderer å bare hoppe i det og kjøpe fatanlegg først som sist. Har kommet frem til at dette er det billigste "startsettet" på nett: http://brygging.no/butikken.aspx?PGID=6&View=Kat Er dette nok for å komme igang, eller er det noe annet som kreves i tillegg? Tror jeg har lest noe om viktigheten av korrekt lengde og dimensjon på slange for å unngå for mye skum. Noen som vet lengder og dim på dette settet? Evt hva er anbefalt lengde og dim? Brygger 90% pils hvis det har noe å si for utstyret.

Klarer ikke å komme over 2700 om du kjøper 2 brukte fat hos bryggeland, 2kg co2 slukker på jula og regulator samt koblinger og slanger hos bryggeland eller bryggselv. 3500 virker å være en temmelig drøy pris. Dessuten..er ikke denne butikken for lengst vurdert som svært tvilsom, eller tar jeg feil? (igjen)

Det har vert litt om denne butikken her ja, men tør ikke direkte henge de ut, men, jeg handler ikke der.

Tvilsom butikk dette ja, har hatt trøbbel med dem før, samt at det ikke er så billig og lokka ikke har egen ventil for å slippe ut trykk lettvint, tungvint å drive å trykke ned poppeten på CO2 siden for å slippe ut trykk.  Like greit å kjøpe en annen plass :biersmile:

Ok, takk for tips og gode råd ;)

Det jeg lurer mest på ang fat og sånt er slanger og dimensjoner på disse for å få til best mulig tapping? Hvilken lengde og dimensjon anbefaler dere på tappesiden for øl?

Dette er hvertfall noen kroner billigere. Og servcen er upåklagelig.  :yes:

http://www.bryggselv.no/products/co2-flaske-og-cornelius-fat-komplett

Jeg bruker en picnic sak jeg kjøpte på vin og bar, det er ett sett med øl kobling, en stubb med slange og plastkran, denne har funket knall for meg. http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_266&products_id=976
Når jeg skal tappe ett glass eller sju så slipper jeg ut alt trøkket på fatet og åpner krana, deretter skrur jeg opp trykket på regulatoren til jeg synes det renner passe uten at det bare blir skum.
Bare tull med lange slanger å greier når man kan gjøre det så enkelt  :skitbra:

Pedersen skrev:
Jeg bruker en picnic sak jeg kjøpte på Vin og Bar, det er ett sett med øl kobling, en stubb med slange og plastkran, denne har funket knall for meg. http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_266&products_id=976
Når jeg skal tappe ett glass eller sju så slipper jeg ut alt trøkket på fatet og åpner krana, deretter skrur jeg opp trykket på regulatoren til jeg synes det renner passe uten at det bare blir skum.
Bare tull med lange slanger å greier når man kan gjøre det så enkelt  :skitbra:
Fungerer det hvis du har god råd på gassen, eller vill ha flatere øl etterhvert

Har ikke opplevd flatere øl på slutten av fatet enda, og har ikke måtte fylle CO2, har karbonert mange fat og hatt masse tappinger på en 2kg flaske til nå, passer på å skru opp  igjen trøkket etter endt tappe dag.

Bård skrev:
Klarer ikke å komme over 2700 om du kjøper 2 brukte fat hos bryggeland, 2kg CO₂ slukker på jula og regulator samt koblinger og slanger hos bryggeland eller bryggselv. 3500 virker å være en temmelig drøy pris. Dessuten..er ikke denne butikken for lengst vurdert som svært tvilsom, eller tar jeg feil? (igjen)
Oddvar Demmo skrev:
Det har vert litt om denne butikken her ja, men tør ikke direkte henge de ut, men, jeg handler ikke der.
Pedersen skrev:
Tvilsom butikk dette ja, har hatt trøbbel med dem før, samt at det ikke er så billig og lokka ikke har egen ventil for å slippe ut trykk lettvint, tungvint å drive å trykke ned poppeten på CO₂ siden for å slippe ut trykk.  Like greit å kjøpe en annen plass :biersmile:
quote author=Bård link=topic=10591.msg100021#msg100021 date=1341779942]
Klarer ikke å komme over 2700 om du kjøper 2 brukte fat hos bryggeland, 2kg CO₂ slukker på jula og regulator samt koblinger og slanger hos bryggeland eller bryggselv. 3500 virker å være en temmelig drøy pris. Dessuten..er ikke denne butikken for lengst vurdert som svært tvilsom, eller tar jeg feil? (igjen)
[/quote]

Har alltid fått upåklageleg service her! Ingen grunn til uthengig etter min erfaring.

Bryggselv er i særklasse!

Ja, tror de blander litt her... Har brukt denne butikken kun en gang, men ingen problemer den gangen.
Per Inge med BB30 er også forhandler der ser jeg.

protto skrev:
Bård skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Pedersen skrev:
Tvilsom butikk dette ja, har hatt trøbbel med dem før, samt at det ikke er så billig og lokka ikke har egen ventil for å slippe ut trykk lettvint, tungvint å drive å trykke ned poppeten på CO₂ siden for å slippe ut trykk.  Like greit å kjøpe en annen plass :biersmile:
quote author=Bård link=topic=10591.msg100021#msg100021 date=1341779942]

Har alltid fått upåklageleg service her! Ingen grunn til uthengig etter min erfaring.

Bryggselv er i særklasse!

[/quote]

Har heller ikke hatt problemer med verken Brygging.no eller Bryggselv.no
Har handlet mye hos begge med upåklagelig service!!!

Vil gjøre det billigere å komme utenom gass.
Har lest om "bottom tapped" fat som bruker tyngekraften, kanskje noen vet noe om dette?

Eit alternativ er å karbonere med sukker og invistere i sodastreanadapter og regulator. Flaskene er lett tilgjengelege men kansje litt dyrare i lengden enn større flasker.

Terje W skrev:
Hei. Vurderer å bare hoppe i det og kjøpe fatanlegg først som sist. Har kommet frem til at dette er det billigste "startsettet" på nett: http://brygging.no/butikken.aspx?PGID=6&View=Kat Er dette nok for å komme igang, eller er det noe annet som kreves i tillegg? Tror jeg har lest noe om viktigheten av korrekt lengde og dimensjon på slange for å unngå for mye skum. Noen som vet lengder og dim på dette settet? Evt hva er anbefalt lengde og dim? Brygger 90% pils hvis det har noe å si for utstyret.

Du som bor langt fra hovedstaden får kanskje mest igjen for dette tilbudet, og heller vente litt på en fellesbestilling på brukte fat?

Bård skrev:
Terje W skrev:

Du som bor langt fra hovedstaden får kanskje mest igjen for dette tilbudet, og heller vente litt på en fellesbestilling på brukte fat?

Godt poeng, Bård. Spesielt med tanke på at Ola / Petit på sine nettsider skriv at dei skal køyre nedover til Vestnes / Valldal no 20. - 21. juli og at han passerer Sunndalsøra på veg sørover. Du kan såleis få utstyret levert for kr 150,-. Så spørs det om Terje er i dei trakter på den tida... Det blir i alle fall for tidleg for min del. Får heller ta det på "juleturneen" Ola brukar ta i november / desember.

Tilbake
Topp