Oddvar Demmo skrev:MEN, jeg kjørte samme systemet en gang i tiden og da fikk jeg ikke koblingen på røret tett ved å gjøre som du viser på bildet, å bare tre slangen på og bruke standard slangeklemme, måtte la røret komme godt utenfor kjelen og så tulle en fille rundt koblingen for ikke å få vannsprut i kjelen, har 5-5 kg. vanntrykk.
Eduard skrev:Oddvar Demmo skrev:MEN, jeg kjørte samme systemet en gang i tiden og da fikk jeg ikke koblingen på røret tett ved å gjøre som du viser på bildet, å bare tre slangen på og bruke standard slangeklemme, måtte la røret komme godt utenfor kjelen og så tulle en fille rundt koblingen for ikke å få vannsprut i kjelen, har 5-5 kg. vanntrykk.
Har opplevd lignende, og spesielt med sånne tynne rør er det vanskelig å få det tett med mindre man har slangeklemmer som er litt annerledes enn disse vanlige man får på Clas Ohlson:
![]()
På grunn av den rette biten i midten kan man få lekkasjer på sidene av den, spesielt dersom slangeklemmen er dimensjonert for større diametre.
Jeg kan dog forestille meg at disse her fungerer bedre ('miniklemmer'):
![]()
Jeg tror du må flytte komma ett steg til venstre.magne1972 skrev:etter min regnekunnskap blir overflaten på 5 meter kobber-rør på 8 mm diameter 1,25kvm. dette burde holde til 20 liter tror jeg, men gjennstår å se da![]()
Egil B. skrev:ved å røre litt forsiktig med kjøleren går det mye fortere.
Eduard skrev:Egil B. skrev:ved å røre litt forsiktig med kjøleren går det mye fortere.
Tiltredes! :yes:
roba skrev:Det burde gått an å lage en rører som brukte kjølevann som drivkraft for å virvle sakte rundt i kjelen? Noen som har prøvd dette?
magne1972 skrev:høres innviklet ut. kanskje enklere å ha kokekjelen stående på en roterbar skive slik at etter kokingen, så står kjølespiralen i ro mens kjelen roterer.