Kjøling og whirlpool

Kim O.J.

Norbrygg-medlem
Skal snart igang med mitt første brygg med en BB30.
Har forstått det sånn at hvis man har bevegelse i gryta under kjøling så går nedkjøling atskillig raskere.
Hjelper det med whirlpool under kjølingen? Eller whirlpooler man etter at kjøleren er tatt opp?
Hvis man bruker pumpe til whirlpool, bruker man da kranen i bunn som inntak til pumpen, eller bør man hente vørteren lengre opp?
Kommer nok flere spørsmål snart :)

Whirlpool under kjøling er absolutt et pluss, hvor du henter vørteren fra betyr ikke allverden, men det mest vanlige er nok fra bunnen iom at flesteparten allerede har en kran der til tapping av vørteren.

Ok takk. Tenkte det kanskje ikke var lurt å henta så langt ned for ikke å suge for mye rusk fra bunnen.

kimmern skrev:
Ok takk. Tenkte det kanskje ikke var lurt å henta så langt ned for ikke å suge for mye rusk fra bunnen.

Aha, Det spørs vel litt på hvilken pumpe du skal bruke, med Iwaki og Marchså er det ikke noen problem å bruke pellets.
Humleblomst derimot bør være i en humlesokk under whilpooling med pumpe.

Tar opp denne. Brygget mitt første brygg med Chugger forrige uke. Men ble ikke helt fornøyd med whirlpoolen. Jeg har ett kobberrør som jeg kobler til det øvre inntaket i kjelen. Røret er bøyd slik at det stikker ca 10cm under vørteroverflaten og sender vørter langs kanten på kjelen. Vørter ut går fra nedre kran, der er det montert en albue som vender rett ned, ca 0.5 cm over bunnen. Jeg kjørte pumpa under hele kjølingen og ca 10 min etter kjølespiral var fjærnet. Vørter var uklar hele perioden. Jeg tappet forsiktig og det var så vidt en liten opphøydning av trub på midten, men hadde forventet mer.

Da lurer jeg på hvordan dette skal opptimaliseres:
- la bunnfallet sette seg en stund med pumpe avslått før overføring til gjæringskar?
- konstruere albuen fra nedre kran til å hente vørter mer fra siden av kjelen, og kanskje litt lengre opp fra bunnen?
- forlenge whirlpoolarmen slik at den når lengre ned i kjelen?
- annet?

Tips mottas med takk

Kjørte helt til tapping....hvor lenge kjøres pumpa, og hvor lenge trenger den på å sette seg?

Det bunnfaller jo i gjæringskaret uansett. Jeg hadde ikke lagt på unødvendige 20-40min på en ellers lang bryggedag.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Koker i vv tanker med uttak litt over bunn. Whirlpool røret går inn der det originale elementet sto. Veldig effektivt. Kjører whirlpool under hele kjølingen.

Henter fra uttak ca 5 cm over bunn. Whirlpool går inn der original element sto, er vel ca 30cm over bunn, rett ved der nåværende kokeelementer er. Regner ikke med det ville være like effektivt med whirlpool i topp, om den ikke var veldig kraftig. OBS! Disse kokerene er 135 og 185 liter. Om du har en 30 liter koker kommer det sikkert ikke an på.

Kjørte helt til tapping....hvor lenge kjøres pumpa, og hvor lenge trenger den på å sette seg?

Hvis det er for å samle trub så bare kjør den litt til det snurrer greit og så la skru av pumpa og la stå. Tror jeg kjørte i ca ett minutt på 22-25L batcher

Tilbake
Topp