En kg is som smelter krever 334kJ. Vann har en varmekapasitet på ca 4.3 kJ/kg/K. Så en kg is kan dra ned 1 liter vann ca 80 grader (så lenge det ikke går under frysepunktet) eller, litt mer bryggerelevant, 20 liter vann 4 grader. I tillegg må isen varmes opp fra temperaturen den hadde og smeltevannet videre til temperaturen vørteren har, dette krever sine 4.3 kJ/kg/K, så 1 kg is vil kjøle ned 20 l vørter ved 40 grader litt mer enn 4 grader.
Hvis noen bruker denne metoden, benytt luftkjøling for det det er verdt, den er mest effektiv mens vørteren er varm. Den mest kritiske perioden i nedkjøingen er jo fra snaut 40 til snaut 20 grader, det er da eventuelle innflyttere liker seg best. Så jeg tenker optimal kjøling med is vil være: Beregn sluttvolum ved kok fire liter under det du vil ha, kjøl ned til snaut 40 grader og sleng i 4 kg is. (eller kanskje dette blir for kaldt? Jeg har brygget Lucky Jack noen ganger, men husker ikke pitchetemperaturen i farten) - det kan være det er andre ulemper med å ende med et så lavt kokevolum, og som Finn sa, når nedkjølingen varer lenge vil effekten av sene humler bli annerledes.
Og bare så det er sagt: sannsynligvis vil slutt-temperaturen bli noe lavere enn det beregningen sier da luftkjøingen jo har effekt hele tiden så lenge vørteren er varmere enn omgivelsene. - og advarsel, det kan være jeg har bommet et sted- om noen kjøler vørter med is, sett til en og en batch og mål temperatur.
(Også leser jeg litt bedre hva Finn opprinnelig skrev, han ville bruke is for å unngå overbitring... Det samme gjelder stadig, 1 kg is drar ned 20 liter vann drøyt 4 grader, så om det er rett under kokepunktet, vil 4 liter is dra ned til noen-få-og-åtti grader)
(
@Finn, dette går under fysikalsk kjemi, kanskje noe av det du ville hatt i "enkel kjemi for bryggere" - boka?")