Kjøling av vørter.

KimA

Norbrygg-medlem
Heisann, te hælja ska jeg prøve meg på å brygge Lucky Jack Pale Ale, har alt som trengs bortsett fra spiralkjøler eller motstrømskjøler eller et eller anna å kjøle vørteren ned med hurtig. Så det je lurer på er, MÅ man ha det ? Eller kan den kjøles ned "naturlig"/evnt i gjæringskaret etter en liten stund i koker'n? De brygga jo øl før i tia å ? har lest om fordeler med kjøler så det trenger jeg ikke svar på, men lurer på om det går fint uten. Takk for alle svar å forhånd.
 
Heisann, te hælja ska jeg prøve meg på å brygge Lucky Jack Pale Ale, har alt som trengs bortsett fra spiralkjøler eller motstrømskjøler eller et eller anna å kjøle vørteren ned med hurtig. Så det je lurer på er, MÅ man ha det ? Eller kan den kjøles ned "naturlig"/evnt i gjæringskaret etter en liten stund i koker'n? De brygga jo øl før i tia å ? har lest om fordeler med kjøler så det trenger jeg ikke svar på, men lurer på om det går fint uten. Takk for alle svar å forhånd.
Det er mange rundt om i verden som gjør "no chill" så det bør jo gå greit, det som kanskje kan være greit å ha tankene er humlene som skal i på 15 og 5 minutter. Når det kjøler ned sakte kan det være lett å dra ut flere IBU'er enn ønskelig.

Hadde det vært meg, så ville jeg flyttet humlene på 15 min til 5 min, og 5 min til hopstand @85 grader. Og overført til gjæringskar(hvis det er vanlig bøtte) rundt 60 grader. Er det PET må du vel vente til du er rundt 45-50 grader :)
 
Heisann, te hælja ska jeg prøve meg på å brygge Lucky Jack Pale Ale, har alt som trengs bortsett fra spiralkjøler eller motstrømskjøler eller et eller anna å kjøle vørteren ned med hurtig. Så det je lurer på er, MÅ man ha det ? Eller kan den kjøles ned "naturlig"/evnt i gjæringskaret etter en liten stund i koker'n? De brygga jo øl før i tia å ? har lest om fordeler med kjøler så det trenger jeg ikke svar på, men lurer på om det går fint uten. Takk for alle svar å forhånd.
Australsk no chill går visst fint, det. Men akkurat humlesterke øl har et problem, nemlig at du vil få et bitrere øl med samme humlemengde. Grunnen er at du får en ganske lang periode hvor ølet står på over 70 grader, og sjøl om effekten avtar ned mot 70 grader, vil du få en god del mer isomerisering av alfasyra fra humla du tilsatt under kok, hvilket betyr mer bitterstoff (iso-alfasyre) - og altså bitrere øl.

Jeg har ikke noen erfaring med dette. Noe du kanskje kan prøve, er å fryse ned ei passende lita bøtte med kokt vann, som du beregner inn i vørtervolumet. Hiv isklumpen oppi når du kutter varmen, og så vil den forhåpentligvis kjøle langt nok ned til at du unngår i alle fall det verste av "overbitringseffekten". (Jeg veit ikke hvordan du skal beregne nedkjølingsvirkninga, men det er sikkert mulig.)

Her i alle fall en tråd der problemet blir diskutert:
Forovrig er det en fordel om du har et kar du kan få fylt helt opp. Googler du "no chill" finner du mye stoff.
 
Sist redigert:
Jeg har ikke noen erfaring med dette. Noe du kanskje kan prøve, er å fryse ned ei passende lita bøtte med kokt vann, som du beregner inn i vørtervolumet. Hiv isklumpen oppi når du kutter varmen, og så vil den forhåpentligvis kjøle langt nok ned til at du unngår i alle fall det verste av "overbitringseffekten". (Jeg veit ikke hvordan du skal beregne nedkjølingsvirkninga, men det er sikkert mulig.)
En kg is som smelter krever 334kJ. Vann har en varmekapasitet på ca 4.3 kJ/kg/K. Så en kg is kan dra ned 1 liter vann ca 80 grader (så lenge det ikke går under frysepunktet) eller, litt mer bryggerelevant, 20 liter vann 4 grader. I tillegg må isen varmes opp fra temperaturen den hadde og smeltevannet videre til temperaturen vørteren har, dette krever sine 4.3 kJ/kg/K, så 1 kg is vil kjøle ned 20 l vørter ved 40 grader litt mer enn 4 grader.

Hvis noen bruker denne metoden, benytt luftkjøling for det det er verdt, den er mest effektiv mens vørteren er varm. Den mest kritiske perioden i nedkjøingen er jo fra snaut 40 til snaut 20 grader, det er da eventuelle innflyttere liker seg best. Så jeg tenker optimal kjøling med is vil være: Beregn sluttvolum ved kok fire liter under det du vil ha, kjøl ned til snaut 40 grader og sleng i 4 kg is. (eller kanskje dette blir for kaldt? Jeg har brygget Lucky Jack noen ganger, men husker ikke pitchetemperaturen i farten) - det kan være det er andre ulemper med å ende med et så lavt kokevolum, og som Finn sa, når nedkjølingen varer lenge vil effekten av sene humler bli annerledes.

Og bare så det er sagt: sannsynligvis vil slutt-temperaturen bli noe lavere enn det beregningen sier da luftkjøingen jo har effekt hele tiden så lenge vørteren er varmere enn omgivelsene. - og advarsel, det kan være jeg har bommet et sted- om noen kjøler vørter med is, sett til en og en batch og mål temperatur.

(Også leser jeg litt bedre hva Finn opprinnelig skrev, han ville bruke is for å unngå overbitring... Det samme gjelder stadig, 1 kg is drar ned 20 liter vann drøyt 4 grader, så om det er rett under kokepunktet, vil 4 liter is dra ned til noen-få-og-åtti grader)

(@Finn, dette går under fysikalsk kjemi, kanskje noe av det du ville hatt i "enkel kjemi for bryggere" - boka?")
 
Australsk no chill går visst fint, det. Men akkurat humlesterke øl har et problem, nemlig at du vil få et bitrere øl med samme humlemengde. Grunnen er at du får en ganske lang periode hvor ølet står på over 70 grader, og sjøl om effekten avtar ned mot 70 grader, vil du få en god del mer isomerisering av alfasyra fra humla du tilsatt under kok, hvilket betyr mer bitterstoff (iso-alfasyre) - og altså bitrere øl.

Jeg har ikke noen erfaring med dette. Noe du kanskje kan prøve, er å fryse ned ei passende lita bøtte med kokt vann, som du beregner inn i vørtervolumet. Hiv isklumpen oppi når du kutter varmen, og så vil den forhåpentligvis kjøle langt nok ned til at du unngår i alle fall det verste av "overbitringseffekten". (Jeg veit ikke hvordan du skal beregne nedkjølingsvirkninga, men det er sikkert mulig.)

Her i alle fall en tråd der problemet blir diskutert:
Forovrig er det en fordel om du har et kar du kan få fylt helt opp. Googler du "no chill" finner du mye stoff.
Hmm..ja det var noe å tygge på det gitt, går det ann å evnt kutte ned på koketid på humle, overføre til gjæringskar, og bære det ut på for eksempel verandaen med lokket halveis på? Og følge med, ta det inn igjen typ 5 grader før passe temp tell gjæring ? Spørr jeg sikkert dumt men.
 
En kg is som smelter krever 334kJ. Vann har en varmekapasitet på ca 4.3 kJ/kg/K. Så en kg is kan dra ned 1 liter vann ca 80 grader (så lenge det ikke går under frysepunktet) eller, litt mer bryggerelevant, 20 liter vann 4 grader. I tillegg må isen varmes opp fra temperaturen den hadde og smeltevannet videre til temperaturen vørteren har, dette krever sine 4.3 kJ/kg/K, så 1 kg is vil kjøle ned 20 l vørter ved 40 grader litt mer enn 4 grader.

Hvis noen bruker denne metoden, benytt luftkjøling for det det er verdt, den er mest effektiv mens vørteren er varm. Den mest kritiske perioden i nedkjøingen er jo fra snaut 40 til snaut 20 grader, det er da eventuelle innflyttere liker seg best. Så jeg tenker optimal kjøling med is vil være: Beregn sluttvolum ved kok fire liter under det du vil ha, kjøl ned til snaut 40 grader og sleng i 4 kg is. (eller kanskje dette blir for kaldt? Jeg har brygget Lucky Jack noen ganger, men husker ikke pitchetemperaturen i farten) - det kan være det er andre ulemper med å ende med et så lavt kokevolum, og som Finn sa, når nedkjølingen varer lenge vil effekten av sene humler bli annerledes.

Og bare så det er sagt: sannsynligvis vil slutt-temperaturen bli noe lavere enn det beregningen sier da luftkjøingen jo har effekt hele tiden så lenge vørteren er varmere enn omgivelsene. - og advarsel, det kan være jeg har bommet et sted- om noen kjøler vørter med is, sett til en og en batch og mål temperatur.

(Også leser jeg litt bedre hva Finn opprinnelig skrev, han ville bruke is for å unngå overbitring... Det samme gjelder stadig, 1 kg is drar ned 20 liter vann drøyt 4 grader, så om det er rett under kokepunktet, vil 4 liter is dra ned til noen-få-og-åtti grader)

(@Finn, dette går under fysikalsk kjemi, kanskje noe av det du ville hatt i "enkel kjemi for bryggere" - boka?")
Dette er et eksempel på et tilfelle av her-trenger-vi-fagfolk, ja:).

Det viktige er å få kjølt ned fort fra 100 til 70 - og det skal nok litt for mye is til for at det skal gi mening. Så det er nok like godt å prøve å beregne humlebruken uten ekstra kjølingstriks, slik @Steinar Huneide foreslår, og slik de diskuterer i reddit-tråden.

Hvis du tapper kokvarm vørter i et kar du fyller helt opp, og så korker, vil du neppe være særlig utsatt for infeksjonsfare.

Et annet tenkelig problem er DMS. Men det ser ut til at problemet ikke oppstår, sjøl om det teoretisk sett burde gjøre det:).
 
Hmm..ja det var noe å tygge på det gitt, går det ann å evnt kutte ned på koketid på humle, overføre til gjæringskar, og bære det ut på for eksempel verandaen med lokket halveis på? Og følge med, ta det inn igjen typ 5 grader før passe temp tell gjæring ? Spørr jeg sikkert dumt men.
Isklumpteorien min gjør det antakelig bare vanskeligere å beregne humlebruken/-koketida, og er dessuten ikke effektiv nok, så glem den. Så ja; les gjennom hva du finner av stoff om beregning av koketid på humla, og finn ut hvor store justeringer du må gjøre.

Å kjøle ned på verandaen er sikkert en god ide, skjønt jeg veit ikke hvor viktig det er å kjøle fort. Egentlig trur jeg det beste er å bare sette vørteren til kjøling på et sted som holder pitch-temperatur, og så pitcher du neste dag. Men karet må være tett, hvis ikke risikerer du å suge inn luftbårne utriveligheter når volumet krymper etter hvert som temperaturen synker.

Det er vel også viktig at du fyller karet helt opp - eller i alle fall er supernøye med å vaske og desinfisere karet. Det optimale er sikkert å bruke ei kanne eller lgn. med skrulokk (et plast gjæringskar type Speidel er sikkert utmerket) som du kan fylle helt opp, eller riste den brennheite vørteren rundt i for å desinfisere, og så, når vørteren er nedkjølt, overføre den til gjæringsbøtta og pitche i den. Men for å ikke gjøre det for vanskelig, kan du kanskje bruke den vanlige gjæringsbøtta di og fylle den som vanlig til 25 liter, kjøle ned, og så pitche neste dag. Men lokket bør nok ordentlig på, og om du så bruker en gjærlås uten væske, men med en dott bomull i, så får du vel filtrert den lufta
som trekkes inn.
 
Sist redigert:
Mange gode råd her. :) sånn for og oppsummere så kan jeg prøve å. Koke-regulere koketid på humla- bære bryggemaskinen ut på verandaen tell kjøling- tappe på gjæringskar- ha i gjæren når temp er ok, så vente å se åssen det gikk. Har også tenkt på DMS men får vell se, men er dette en måte å gjøre det på? Så får jeg få susa meg tell å kjøpe en spiralkjøler.
 
Det er mange rundt om i verden som gjør "no chill" så det bør jo gå greit, det som kanskje kan være greit å ha tankene er humlene som skal i på 15 og 5 minutter. Når det kjøler ned sakte kan det være lett å dra ut flere IBU'er enn ønskelig.

Hadde det vært meg, så ville jeg flyttet humlene på 15 min til 5 min, og 5 min til hopstand @85 grader. Og overført til gjæringskar(hvis det er vanlig bøtte) rundt 60 grader. Er det PET må du vel vente til du er rundt 45-50 grader :)
Er vanlige gjæringsbøtter fra brygg selv, det går da med 60 grader ? :)
 
Her i Norge og isært på denne tiden av året går det helt greit. I et varmt land, absolutt ikke.
Av ca. 50 brygg av mine 75 totalt vil jeg tro, har jeg avkjølt naturlig. Bør likevel beregnes til maks 8 timer. Hjelper å ha lokket av de første 20 minuttene. Helst ikke mer enn 40l.
@Finn Berger , isomeringen er logaritmisk og topper ut rundt 20% (opptil 25%), så forlenget tider ved relativt høy temperatur har ikke en utmerket stor forskjell i hjemmebrygging. (i de siste 10 minuttene/kokavslutning så er isomeringseffektiviteten kanskje 5-7%, t.o.m. med dobbel konvertering/utvinning , dvs. 12-15% si, så vil dette utgjøre i hjemmebrygg, generelt 2-5 IBU maks. tror jeg. Ikke sånn helt store forskjellen).
Hvis man går opp til flere hundre liter om gangen, ja da kan vel dette være mer aktuelt.

Har nettopp bestilt en kjølespiral fra @brefur men har ikke fått sporingen enda :p
Ser at OT var lenge siden men kjølebad er jo også rimelig og greit for de som ikke har for mye utstyr enda:
murerstamp til 130,- på biltema for øyeblikket og bruk isbad (kaldt vann , is, evt.fryseelementer). rør i vørteren mens det står i stampen.
Funker sikkert veldig bra som kombo med kjølespiraler som ikke er store. :D
 
Sist redigert:
Her i Norge og isært på denne tiden av året går det helt greit. I et varmt land, absolutt ikke.
Av ca. 50 brygg av mine 75 totalt vil jeg tro, har jeg avkjølt naturlig. Bør likevel beregnes til maks 8 timer. Hjelper å ha lokket av de første 20 minuttene. Helst ikke mer enn 40l.
@Finn Berger , isomeringen er logaritmisk og topper ut rundt 20% (opptil 25%), så forlenget tider ved relativt høy temperatur har ikke en utmerket stor forskjell i hjemmebrygging. (i de siste 10 minuttene/kokavslutning så er isomeringseffektiviteten kanskje 5-7%, t.o.m. med dobbel konvertering/utvinning , dvs. 12-15% si, så vil dette utgjøre i hjemmebrygg, generelt 2-5 IBU maks. tror jeg. Ikke sånn helt store forskjellen).
Hvis man går opp til flere hundre liter om gangen, ja da kan vel dette være mer aktuelt.

Har nettopp bestilt en kjølespiral fra @brefur men har ikke fått sporingen enda :p
Ser at OT var lenge siden men kjølebad er jo også rimelig og greit for de som ikke har for mye utstyr enda:
murerstamp til 130,- på biltema for øyeblikket og bruk isbad (kaldt vann , is, evt.fryseelementer). rør i vørteren mens det står i stampen.
Funker sikkert veldig bra som kombo med kjølespiraler som ikke er store. :D
Det er velkjent at du får problemer med bitterheta fra seine tilsetninger når du bruker en hopstand - et kvarter på 80 grader er vel ganske vanlig - hvis du ikke tar hensyn til effekten. Men den bitterhumla du tilsetter en time før kokeslutt har nok gitt fra seg det meste.

No chill er en autsralsk oppfinnelse, nødvendiggjort av vannmangel. Så den er faktisk utvikla i et område med tørke og sterk varme. Men du må sjølsagt sørge for at det gjøres riktig om det skal gå bra.
 
Det er velkjent at du får problemer med bitterheta fra seine tilsetninger når du bruker en hopstand - et kvarter på 80 grader er vel ganske vanlig - hvis du ikke tar hensyn til effekten. Men den bitterhumla du tilsetter en time før kokeslutt har nok gitt fra seg det meste.

No chill er en autsralsk oppfinnelse, nødvendiggjort av vannmangel. Så den er faktisk utvikla i et område med tørke og sterk varme. Men du må sjølsagt sørge for at det gjøres riktig om det skal gå bra.
hvis du mener no chill , altså naturlig avkjølelse så er det tusenvis av år gammelt og jeg har gjort det siden 90-tallet for de fleste av mine brygg, ingen "oppfinnelse", hverken av australere eller andre. At kjølespiraler fremstår som ekstrem vannsløsende er heller ikke overraskende for oppadgående folk; kanskje lett for amerikanerne å drite i det da men også nordmenn kan man regne med, grunnet vi har så mye vann . Men det er hovedgrunnen til at det er bare nok et eksempel av ressurssløsing som øker med hjemmebryggingspopularitet.

Jeg får helt cringe av å se hvor mye vann er sløst. Nå skal jeg visstnok få en spiral fra en her på forumet men en uke inn og ikke fått sporing eller noe melding men får se.er jo desember. Ellers ja, jeg bitrer etter erfaring så er ikke noe nøyaktig vitrnskap for meg, jeg vet ikke hvor mye flameout påvirker bitterheten i særlig grad for jeg får hovedvekten av bitringa mi alltid fra langtidskoket og jeg lar alltid brygget kjøle ned mellom 4-8 timer. Bitringa mi er alltid sånn jeg vil ha den og flameout variasjoner har aldri slått ut så mye for meg så nei, kan ikke si det er en kjent sak at man får problemer fra dette?

Har dere andre virkelige bitringsproblemer fra flameout/5 minuttshumling? Det eneste kjølespiraler gir føler jeg er tidsbesparelse mot en høy vannsløsingskostnad. Men det er jammen meg herlig å spare tid, det vet vi derimot alle. :)
 
Tilbake
Topp