Kjele på 22 liter til 27 liter mesk, Noen løsning?

Hei alle sammen!

Jeg skal til med å sette mitt første maltbrygg, og vil gjerne bruke oppskriften fra medlemspakken. Problemet er at jeg har bare 2* 22 liter kjeller. I følge oppskriften skulle dette gå veldig greit med selve meskingen, men går det greit når jeg skal koke brygget.
Kan jeg skylle slik at jeg sitter igjen med ca 18 liter til koking og tilsette det resterende vannet i/etter nedkjøllingsprossesen eller blir sukker innholdet da helt feil?

Er det i tilfelle noen som har forslag til løsning? Eventulet er det noen som har noen alternative oppskrifter på en lys og en mørk Ale som kan lages i 22 liters kar?

Takker for alle forslag :)

Du kan koke halvparten i hver av kjelene, eller koke i to runder etterhverandre.
Humla deles likt på begge kokingene.
Hvis du siler av bare 18 liter og tilsetter vann etterpå går du glipp av en del søtstoff.
Egil B.

Hva om jeg siler av 27 liter, men lar i underkant av 9 av literene gå rett i gjæringskaret og 18 av literene gå til koking?

kanskje best å bare kjøpe en 30 liters kjele ;)

Du bør koke all vørteren i minimum 1 time. Dette for å dampe bort enkelte uønskede stoffer. I tillegg så er vørteren ut av mesketanken ikke akkurat steril...

Jeg ville gjort som du ble anbefalt: Dele i 2 like deler og koke samtidig eller etter hverandre.

Hordvik bryggelag skrev:
Hva om jeg siler av 27 liter, men lar i underkant av 9 av literene gå rett i gjæringskaret og 18 av literene gå til koking?

kanskje best å bare kjøpe en 30 liters kjele ;)

Ja, vi er midt i loppemarkedsesongen nå, i hvert fall her østpå. Der burde det være mulig å finne noe brukandes. Jeg fant min trofaste 33 liters Høyang på første forsøk på loppis. Siden har jeg skaffet meg både en 45 liter alu og en 57 liter i rustfritt, men jeg bruker faktisk mest 33-literen, riktig nok gjerne supplert med en 22 liters hyttekjele, bare så det er sagt.

Henning1 skrev:
Ja, vi er midt i loppemarkedsesongen nå, i hvert fall her østpå. Der burde det være mulig å finne noe brukandes. Jeg fant min trofaste 33 liters Høyang på første forsøk på loppis. Siden har jeg skaffet meg både en 45 liter alu og en 57 liter i rustfritt, men jeg bruker faktisk mest 33-literen, riktig nok gjerne supplert med en 22 liters hyttekjele, bare så det er sagt.

Heldig for deg, jeg finner ikke noe større enn 15 liter (bortsett fra noen på ca 20 med altfor stor diameter). Fikk dog en flott 30-liters vinballong på lørdag for en femtilapp, treramme inkludert, så jeg bør kanskje ikke klage for mye.

Tilbake
Topp