Kilkennny opskrift?

Fant denne etter litt guggling:

The recipe below is for all grain, adjusted for no sparge method. So, keep in mind you'll have to adjust back some of your grains if you're doing batch sparging or fly sparging:

8.48 lbs Belgian Pale
3.64 lbs Belgian Wheat Malt
1.81 lbs Carared
0.49 lbs Flaked Oats
0.11 lbs Belgian Chocolate Malt
0.10 lbs Black Roasted Barley

0.6 oz Northern Brewer (Pellets 60 min.)
0.1 oz Fuggles (Pellets 15 min.)
0.1 oz Fuggles (Pellets 1 min)

White Labs WLP004 Irish Ale Yeast

Target Mash Temperature 152 deg F

Target Boil Volume 6.59 gallons for a 5.00 gallon batch.

Sakset fra : http://www.homebrewtalk.com/f12/kilkenny-irish-cream-ale-105064/index2.html

Har prøvd meg frem med flere oppskrifter, og begynner å nærme meg. Forrige oppskrift gav en (i all beskjedenhet; glimrende Irish red) men fargen var alt for mørk. Har derfor justert ned bruk av Roasted Barley i oppskriften under (som skal brygges i morgen  ;) ).

Final volume 21 l:

4.200g (85,9%) Pale Ale Malt
460g (9,4%) Crystal Malt I
200g (4,1%) Cara Malt
30g (0,6%) Roasted Barley
26g East Kent Goldings (4,5% alpha) - 60 min.
17g EKG - 20 min.
10g EKG - 10 min.
WLP 007
1 tsp Wyeast Nutrient, at 15 min.
0,5 tsp Irish Moss, at 15 min.

OG 1050
FG 1012
Alc.: 4.9%
Bitterness: 21

Mashin at 58 °C
Step 1: 10 min. at 62 °C
Step 2: 60 min. at 65 °C
Step 3: 10 min. at 72 °C
Step 4: 5 min at 78 °C

Edit: Husk at det som med Guinness er stor forskjell på Kilkenny i forskjellige land. Ølet ble, og blir, brygget på bryggeriet Smithwick's  i byen Kilkenny sør i Irland, men ble tidligere kun solgt som Smithwick's  i Irland (nå selges det også en versjon under navnet Kilkenny i Irland, antakelig fordi turister ikke kjenner det opprinnelige navnet).. Når Guinness kjøpte bryggeriet ble forskjellige versjoner laget for diverse land, og "alle" solgt som Kilkenny. (selges i USA under originalnavnet, men ikke samme ølet som selges i Irland)

BaardS skrev:
Har prøvd meg frem med flere oppskrifter, og begynner å nærme meg. Forrige oppskrift gav en (i all beskjedenhet; glimrende Irish red) men fargen var alt for mørk. Har derfor justert ned bruk av Roasted Barley i oppskriften under (som skal brygges i morgen  ;) ).

Final volume 21 l:

4.200g (85,9%) Pale Ale Malt
460g (9,4%) Crystal Malt I
200g (4,1%) Cara Malt
30g (0,6%) Roasted Barley
26g East Kent Goldings (4,5% alpha) - 60 min.
17g EKG - 20 min.
10g EKG - 10 min.
WLP 007
1 tsp Wyeast Nutrient, at 15 min.
0,5 tsp Irish Moss, at 15 min.

OG 1050
FG 1012
Alc.: 4.9%
Bitterness: 21

Mashin at 58 °C
Step 1: 10 min. at 62 °C
Step 2: 60 min. at 65 °C
Step 3: 10 min. at 72 °C
Step 4: 5 min at 78 °C

Edit: Husk at det som med Guinness er stor forskjell på Kilkenny i forskjellige land. Ølet ble, og blir, brygget på bryggeriet Smithwick's  i byen Kilkenny sør i Irland, men ble tidligere kun solgt som Smithwick's  i Irland (nå selges det også en versjon under navnet Kilkenny i Irland, antakelig fordi turister ikke kjenner det opprinnelige navnet).. Når Guinness kjøpte bryggeriet ble forskjellige versjoner laget for diverse land, og "alle" solgt som Kilkenny. (selges i USA under originalnavnet, men ikke samme ølet som selges i Irland)

har du justert i denne oppskriften?

Hei. Jeg har lyst å lage denne oppskrifte, og lurer på en del ting. Når det gjelder malten, kan ren bruke hvilken som helst merke for eksempel Muttons pale ale malt (pilsner) osv? Hva med EBC på malten?

WLP007 kan den byttes ut med WLP008?
EKG = East Kent Golding?
Hvilken temperatur gjærer en den på?
Må en gjøre noe spesielt etter en er ferdig med karboneringen, kan en drikke med en gang, eller må den lagres som lagerøl?
Så lurte jeg på: Hvordan utfører en Stepvis mesking, jeg har ikke klart å finne det ut.

Beklager masse spørsmål, men jeg er noob på ølbrygging.

MvH
Erik M.

Kilkennny er ikke irish red, det er cream ale, og jeg vet ikke, men tviler på at det er roasted i den...

Tilbake
Topp