Kegerator, gass hurtigkobling på utsida?

Har nettopp bygd en kegerator og har no gassflaske på utsida.
Eg må kunne bruke gassflaska til andre ting og, og må derfor kunne koble ball lock gasstilkobling til slangen som stikker ut av kegeratoren. Kva er vanlig her? Finnes det cornelius gass inn ventil til å koble på slange?

Eller noe sånt...
http://biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Luftslange-og-koblinger/Innstikknippel-2-stk-17243/

Sånn har løst det!

Alt fra Biltema utenom ball-lock koblingene!

vy5u3a9u.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

marhorn skrev:
Sånn har løst det!

Alt fra Biltema utenom ball-lock koblingene!

vy5u3a9u.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ikke dumt, men lurer på en ting.  Holder de koblingene fullstendig tett så en kan ha trykket på hele tiden?
Har du en innkjøpsliste over bitene du har brukt der?
Ser etter det samme selv for å karbonere to fat..

Sålenge man bruker rikelig med god gjengeteip eller flytende gjengeteip, og riktige slangeklemmer (type til drivstoff f.eks.), så holder det bra. Test for lekkasjer med lekkasjespray eller zalovann; gjerne under noe høyere trykk enn det du noengang normalt vil kjøre...

Har hatt noe lignende (mér kråkereir-aktig) i flere år uten problemer. :)

Ja bare tenkte på akkurat i hurtigkoblingene imellom, om det er mer sjans for lekkasje der..

Sålenge hurtigkoblingene ikke er fulle av sand og dritt, som ofte skjer på trykkluft ute i gårdsplassen, så går det bra. ;) Bare ikke bruk de tynne hann-niplene inn i de hunn-niplene beregnet på de tykkere; da lekker det fort... (mao, biltema f.eks. har 2 standarder...)

Tim skrev:
Ikke dumt, men lurer på en ting.  Holder de koblingene fullstendig tett så en kan ha trykket på hele tiden?
Har du en innkjøpsliste over bitene du har brukt der?
Ser etter det samme selv for å karbonere to fat..

Hei,

Jeg bygde den med 3 utganger, alle med stoppekran.
Det er kun den ene utgangen som har hurtigkobling, de to andre er fast tilkoblet til fat.
Hurtigkoblingen bruker jeg til BeerGun pluss diverse.

Jeg brukte god gammeldags hamp på gjengene og det ble tett med en gang.
Har mye bedre erfaring med hamp og sanitærpasta enn gjengeteip!

Kjørte en trykktest på følgende måte:
Monterte aller slanger og koblinger, åpnet aller kranene, justerte opp trykket til ca 3 BAR og la hele greia i vasken fylt med vann for så å se etter bobler.

Har nå brukt denne løsningen i en tre måneders tid og har ikke hatt noen lekkasjer enda.

Når det gjelder innkjøpsliste, så har jeg ikke det liggende, men kan godt prøve å resonere meg fram til hva jeg brukte hvis ønskelig.
Det må bare sies at selv om det er Biltema deler så ble det ingen billig fornøyelse!
Tror jeg kom på nesten tusenlappen inkludert Ball-Locks'ene...

Ja det koster fort noen kroner, selv på Biltema...

Men det er en mye høyere tilfredsstillelse å pusle sammen noe sånt selv, enn å kjøpe noe ferdigsydd... ;)

Cornelius skrev:
Men det er en mye høyere tilfredsstillelse å pusle sammen noe sånt selv, enn å kjøpe noe ferdigsydd... ;)

Det er jeg helt enig i!
Også får du det akkurat slik du vil!

Brukte forresten også sånne til å montere fordeleren på innsiden av kjøleskapet:

88-0850_l.jpg

Har brukt noen kroner på Biltema ja :eek: 
Tenker jeg skal lage en litt enklere versjon av den der, jeg trenger egentlig bare å dele i to for kegeratoren + å lett kunne løsne regulatoren for å bruke den til "picnic"

Av og til dukker det bare opp tråder som treffer 100%. Hurtigkobling av CO2 og fordeling på flere fat er akkurat det jeg styrer på med fortiden.
Tusen takk.

Nå skal jeg på biltema.

Og bare fordi bilder er gøy...

Sånn ser det ut i kjøleskapet!

Vedlegg

• Fordeler2.jpg
    Fordeler2.jpg
    670,3 KB · Sett: 505
Litt utenom tema, men kan jeg spørre hvor lange ølslanger du har?
Har samme typen selv, men lurer på om det er unødvendig å ha 1,5 meter som jeg har nå..

Det anbefales minimum 2 meter for å unngå skum. Jeg bruker drøyt 2 meter på ølslanger med ID 3,7 mm. Det funker fint.

Tilbake
Topp