Kegerator build!

Hallstein

Norbrygg-medlem
Hallais folkens!

Jeg skal bygge meg kegerator, og skal på nyåret bestille co2 m/regulator og 2 19L Corneliusfat hos petit.
Jeg har også bestilt tappetårn fra john pedersen her : http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,12771.0.html
Jeg TROR jeg skal kjøpe dette kjøleskapet hos elkjøp : http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kjoleskap/MUL50W12E/matsui-kjoleskap-mul50w12e-84-cm Jeg må iallefall ha ett kjøleskap som ikke er full høyde. Kan hende jeg klarer å skaffe ett gratis / billig på finn.

Tenker også å bestille Beergun, da jeg kunne tenkt meg muligheten for å flaske øl som er klart, og kan drikkes fra flaska!

- Det jeg lurer på, er hva jeg trenger annet enn dette for å koble til fatene til tappetårnet?
- Jeg lurer også på om jeg trenger noe mer, eller om alt er med, når jeg skal kjøpe beergun?
- Er det vanligvis noen kjølerør i toppen av disse kjøleskapene, og bør jeg demontere kjøleskaptoppen for å passe på at jeg ikke ødelegger rør?
 
Ettersom kjøleskapet der har en mekanisk termostat, vil jeg anbefale at du kjøper deg en UT-200 eller STC-1000.
Da kan du enklere regulere selv hvilken temperatur du vil ha i kjøleskapet, enn å "prøve-å-feile" en god del ganger før du treffer riktig punkt på termostaten.
 
Stephan Olsen skrev:
Ettersom kjøleskapet der har en mekanisk termostat, vil jeg anbefale at du kjøper deg en UT-200 eller STC-1000.
Da kan du enklere regulere selv hvilken temperatur du vil ha i kjøleskapet, enn å "prøve-å-feile" en god del ganger før du treffer riktig punkt på termostaten.

UT-200 er det enkleste du kan bruke, man trenger heller ikke å modde noe.
 
Når jeg bruker UT-200, setter jeg da termostaten på kjøleskapet på max da, tenker jeg?...

Jeg regner med det er en egen krets for føler, og en enkel relékrets for hovedstrøm?...
Jeg har fagbrev som elektriker, så jeg regner med det å koble opp releet ikke blir det største problemet.
 
Hallstein skrev:
Når jeg bruker UT-200, setter jeg da termostaten på kjøleskapet på max da, tenker jeg?...

Jeg regner med det er en egen krets for føler, og en enkel relékrets for hovedstrøm?...
Jeg har fagbrev som elektriker, så jeg regner med det å koble opp releet ikke blir det største problemet.
Jeg bruker selv ut-200 på mine to ølkjøleskap. Det ene for flaskelagring, det andre til gjæring.
UT-200 fungerer veldig bra, og krever ingen modifikasjon. Strømuttaket til kjøleskapet rett i UT-200, og ledningen med temperatursensoren trekkes inn i kjøleskapet.
Jeg vil anbefale at kjøleskapets termostat stilles inn slik at det ikke kan bli minusgrader i skapet, dersom f.eks sensorledningen til UT-200 skulle falle ut av kjøleskapet.Dette skjedde med meg, brått lå sensoren på gulvet utenfor skapet, UT-200 sto konstant på, og to (heldigvis tomme) corneliusfat var bunnfrosne inne i kjøleskapet.
 
Jess, det er notert.

Har nå bestilt ingredienser til alle vårens brygg, Co2 flaske, regulator, T-kobling og 2 corneliusfat på 19 Liter. Selve tappetårnet er også på vei, og kommer imårra.

Mitt eneste spørsmål nå er, vil alt dette passe i Kjøleskapet som jeg har tenkt å kjøpe, og er det trygt å borre i toppen av det?

http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kjoleskap/MUL50W12E/matsui-kjoleskap-mul50w12e-84-cm
 
Vil bare oppdatere denne tråden !

Alt av fat, Co2 og tappetårn er nå greit med koblinger og alt, men jeg mangler enda kjøleskapet. Jeg var på Elkjøp her om dagen og fant ut at det kjøleskapet til 1395,- var for lite. Jeg må nok gå for dette her ( http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kjoleskap/MUL55W12E/matsui-kjoleskap-mul55w12e-84-5-cm ) For å få plass til 2x 19L Corneliusfat.

Det eneste jeg nå lurer på, er om det er noen forsiktighetsregler jeg bør ta ved montering/bruk av ett slikt anlegg?

- Er det kjølerør i "taket" eller toppen på kjøleskapet jeg bør være forsiktig med når jeg borer hull for tappetårn?
- Hvor stort kan hullet være? kan jeg bruke hullsag? (tappetårnet er isolert rundt ølslangene innvendig med rørisolasjon)
- Kan Co2 tanken stå i kjøleskapet?
- Skrur dere av trykket når ølet ikke skal serveres ?
 
Jeg traff ingen kjølerør i taket da jeg boret hull til slangene i min kegerator. Det var et Beko-kjøleskap. Regner nesten med at det kun er kjølerør i bakveggen på vanlige kjøleskap. Jeg sjekket med å sette kjøleskapet på lavest mulig temp en god stund, og åpnet så døren. Det legger seg først kondens/rim på de kaldeste punktene i skapet = kjøleelement = ligg unna :neinei:

Tenkte på å skjære ut luftehull for kjøling av selve tårnet, men endte med å ekstraisolere slangene og kun bore to hull i toppen, mener jeg brukte et 10 mm bor. Jeg har ikke opplevd skumproblem pga varmt øl i tårnet, så det ser ut til å virke. Det er jo altids mulig å utvide hullet senere, om det skulle bli problem. Har ennå ikke Co2 flaske i skapet, men har snarlige planer om å sette inn en 2 kg flaske, om den får plass.
 
Ja, jeg kan prøve det!

Vent, du boret kun hull for slangene i kjøleskapet?...
Jeg tenkte å kjøre på med hullsag (60-70mm e.l.). Er dette VELDIG dumt?....
 
Jeg ville sjekket opp når du kjøper den eller vært veldig forsiktig når du borret.
Jeg borret på siden av kjøleskapet og endte med å ødelegge kjøleskapet. Taff noen ledninger når jeg skulle borre meg gjennom. Dette var 1 av 2 kjøleskap på kjøkkenet. Ikke lett å finne et som er makan det andre = smågretten kone.

koblet ledningene sammen igjen og kjøleskapet satt igang, men ingen "kulde" etter 15 timer. kan ut-200 hjelpe i dette tilfellet ?
 
Hallstein skrev:
Ja, jeg kan prøve det!

Vent, du boret kun hull for slangene i kjøleskapet?...
Jeg tenkte å kjøre på med hullsag (60-70mm e.l.). Er dette VELDIG dumt?....

Om du har tenkt å få kjøling i hele tårnet, må du sage ut hull. Jeg tror du vil få problem med effektiv kjøling i tårnet uten også å installere vifte for luftsirkulasjon. Varm luft stiger som kjent opp. Det var derfor jeg nøyde meg med kun hull til slanger, noe som fungerer bra for min del.
 
Oppdaterer denne tråden igjen jeg!

Kjøpte kjøleskap på tirsdag, og har nå montert kegeratoren. Endte opp med å ta av topp-plata på kjøleskapet (måtte bare skru ut to skruer bak) for å deretter skjære bort noen plastfjutter under selve toppen, og sette på en 25cmx25cm kryssfinerplate under, for å forsterke tårnet. (toppen på kjøleskapet var bare skum og plastikk. måtte også skrape vekk noe isolasjon, men det gikk fint. Borret deretter 2x 10mm hull som jeg førte slangene gjennom. Kjøleskapet har mekanisk termostat som går fra 1-6, og står i ett svært kaldt rom (8-10 grader nå til dags). Det jeg derimot reagerer på, er at kjøleskapet ikke er skikkelig kaldt inni. Det har stått på "5" de siste 2 dagene, og det kjøler, men det virker som at det slår seg på så sjelden. Temperaturen når også ikke kaldere enn 6-7 grader.

Termostaten likner VELDIG på denne :
T21F4eXl0NXXXXXXXX_!!248684804.jpg_310x310.jpg


-Jeg ser derimot at selve termostaten har 3 koblinger + jord, samt ett tynt rør som er koblet på termostaten. Kan jeg koble ut denne termostaten helt på noe vis, og koble til en annen, digital termostat?
-Er det krise om jeg ikke tetter hullene i taket på kjøleskapet med noe? Kan det komme fukt/kondens opp i isolasjonen?
 
Hallstein skrev:
Oppdaterer denne tråden igjen jeg!

Kjøpte kjøleskap på tirsdag, og har nå montert kegeratoren. Endte opp med å ta av topp-plata på kjøleskapet (måtte bare skru ut to skruer bak) for å deretter skjære bort noen plastfjutter under selve toppen, og sette på en 25cmx25cm kryssfinerplate under, for å forsterke tårnet. (toppen på kjøleskapet var bare skum og plastikk. måtte også skrape vekk noe isolasjon, men det gikk fint. Borret deretter 2x 10mm hull som jeg førte slangene gjennom. Kjøleskapet har mekanisk termostat som går fra 1-6, og står i ett svært kaldt rom (8-10 grader nå til dags). Det jeg derimot reagerer på, er at kjøleskapet ikke er skikkelig kaldt inni. Det har stått på "5" de siste 2 dagene, og det kjøler, men det virker som at det slår seg på så sjelden. Temperaturen når også ikke kaldere enn 6-7 grader.

Termostaten likner VELDIG på denne :
T21F4eXl0NXXXXXXXX_!!248684804.jpg_310x310.jpg


-Jeg ser derimot at selve termostaten har 3 koblinger + jord, samt ett tynt rør som er koblet på termostaten. Kan jeg koble ut denne termostaten helt på noe vis, og koble til en annen, digital termostat?
-Er det krise om jeg ikke tetter hullene i taket på kjøleskapet med noe? Kan det komme fukt/kondens opp i isolasjonen?
.

Kan det være så enkelt at "5" er varmeste instilling og "1" er kaldeste?
 
En del nye kjøleskap må ha omgivelsestemperatur over 10 grader for å fungere.
Sjekk spesifikasjonene.
 
Vel, det er det ingen som forteller meg før nå! ... :p

Uansett, så klarer jeg fint å få kjøleskapet til å kjøle til ca. 4-6 grader nå, om kjøleskapet står mellom 4-5 på termostaten!
Spørs åssen det blir utover våren. Bør jeg være OBS på dette, eller?
 
Tilbake
Topp