Kasserolle til besvær.....

Heisann, jeg er helt ny her inne på Norbrygg.
Har tenkt å prøve meg på mitt første ekstraktbrygg.
Har vært en hjelpende hånd da en kompis brygget sin første pilsner(All Grain brygging), så har pittelitt erfaring.
Men før jeg begynner å brygge selv så er det en del utstyr som må være på plass.
Jeg har funnet meg en kasserolle på nett som er passe stor (36L) og til en grei pris, men problemet er som følger:
Kasserollen er i diameter 32cm mens den største plata på komfyren er 23 cm, hvor stort problem blir dette?
Jeg kan flytte kasserollen så den største plata ligger helt i ytterkant, slik at platen ved siden av er i kontakt me bunnen på kasserollen?
Er d noen som har noen meninger om akkurat dette?
Setter stor pris på innspill.

Takk  ;D

Ikke noe problem, de fleste på forumet som koker på kjøkkenet har større gryter enn plater. Sånn blir det når det blir litt størrelse på grytene.

Det som kan ha noe å si er effekten på plata. Den største plata hos meg har 2kW, og det er akkurat nok til kok når lokket er delvis på. Har inntrykk av at det er ganske vanlig.

Er det alminium eller rustfri kjele?

Jeg har en 2KW kervel-plate fra Lefdal som jeg bruker med 36-literen min. Gryta er større enn plata, men det går helt brillefint. Spesielt med et liggeunderlag surra rundt kjelen. Bruker helt grei tid på å varme og koke vann/vørter på det oppsettet.

Hvor fant du gryta forøvrig? Jeg er på evig utkikk etter OK prisa stålgryter...

Jeg fyller på med kokende vann fra vannkoker.

Varmer opp smaksmalten som jeg har "mashet", blander i spraymalt og fyller på med kokende vann fra vannkokern.

Jeg synes det blir ekstra guffe når jeg toucher en mindre plate på komfyren. Lurt å bruke noe rundt og over kjelen for å ikke få for mye varmetap.

Storli1 skrev:
Jeg fyller på med kokende vann fra vannkoker.

Varmer opp smaksmalten som jeg har "mashet", blander i spraymalt og fyller på med kokende vann fra vannkokern.

Jeg synes det blir ekstra guffe når jeg toucher en mindre plate på komfyren. Lurt å bruke noe rundt og over kjelen for å ikke få for mye varmetap.

dette virker strålende til det. http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Biltilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate/ kjøpte to 10mm, limte de mot hverandre og festet de til kjelen med teip. fikk tips om det her på forumet et sted.

Forslag: sett eit vannkokarelement i gryta, eller enda bedre, eit slikt: http://cgi.ebay.co.uk/HE4830-4ft-3000-watt-3-Kilowatt-DRY-ROD-HEATING-ELEMENT-/130404428907?pt=UK_BOI_Restaurant_RL&hash=item1e5cb5ac6b

Spurte Pål_M(?) om det i ein annan tråd, men fekk vel ingen konkluderande svar eigentleg. Dei ser liksom litt ut som dei er lakka med eit eller anna grønt belegg. Var litt bekymra for det heilt til eg fjerna eit element i ein gammal beredar her om dagen, og det såg akkurat likt ut.

Etter det eg har klart å funne ut er det elementet eg linka til å betrakte som eit "low watt density" element. Ein kan få eit 3kw/6 fot element og, og det vil då vere mindre enn "ultra low watt". Eg har planar om å bruke ei god handfull av desse om det visar seg å vere OK. Trur dei er OK, dei skal jo tåle å tørrkøyrast, noko eg har tenkt å prøve for å sjå kva som skjer med "belegget".

Hadde et håp om å gjøre innkjøpene så billige som mulige siden jeg er student.
Går d ann å tilsette kokende vann fra vannkoker om d skulle skje(det utenkelige) at jeg ikke får kokt opp
vørteren?

Supert, takker og bukker.
Skal først prøve å se om jeg klarer å koke opp like mange liter vann.
Men er d stor forskjell på kokepunktet i 20L vann eller 20L vørter?

Testet med grilltenner i dag selv, hadde en i backup til kjelen som jeg bare hadde testet med vann. Uten gikk det greit, med ble det bra futt. Kanskje litt for mye, fordampingstapet tatt i betraktning. Ikke så stor forkjell på vørter og vann.

Så gå for grilltenner om du tror du mangler litt effekt.

Men satser på å prøve først.
Leste litt rundt på forumet å ser at de fleste komfyrer har 2kw på den største plata,
og med denne effekten så har det gått bra.
Jeg vet ikke hvor stor effekt den største plata på min komfyr er, så hvis jeg får til et bra
oppkok me bare vann så satser jeg på at d går fint me vørteren også.
Hvis ikke så får jeg kjøpe en slik sak :D

toters86 skrev:
Men satser på å prøve først.
Leste litt rundt på forumet å ser at de fleste komfyrer har 2kw på den største plata,
og med denne effekten så har det gått bra.
Jeg vet ikke hvor stor effekt den største plata på min komfyr er, så hvis jeg får til et bra
oppkok me bare vann så satser jeg på at d går fint me vørteren også.
Hvis ikke så får jeg kjøpe en slik sak :D

Å vente på oppkok er fryktelig kjedelig, alt som øker farten er bare å kjøpe.  Kjøpte meg grilltenner på Biltema etter første brygg og nå lurer jeg på om jeg skal gå for enda en.

toters86 skrev:
Supert, takker og bukker.
Skal først prøve å se om jeg klarer å koke opp like mange liter vann.
Men er d stor forskjell på kokepunktet i 20L vann eller 20L vørter?
jeg har målt kokende vørter til 97 grader. er litt usikker på om det er termometeret..

Tilbake
Topp