Karbonisering av øl

Hei folkens!

For et flott forum og endelig har jeg blitt medlem her:) Er ganske ny i faget og har kun satt på 2 brygg på 5L. (begynner i det små)

Men en ting jeg lurer på. Jeg er fornøyd med smaken men syns det er altfor lite kullsyre..Har ca 7g sukker på literen når jeg stikker det om fra gjæringskar til plastdunk.
Så spm mitt er da som følger. Når jeg mellomlagrer det på glassballong og jeg har hatt i sukkerlaken kan jeg da sette gjærlås på toppen eller må det være helt tett?

Håper på et forklarende svar så jeg kan begynne å brygge fler liter av gangen fremover. Mye venting for en liten mengde:/

Men en ting er sikkert: Hjemmebrygg smaker best.

Velkomen til eit supert forum og suverent engasjerande hobby / livsstil!

Du skriv at du mellomlagrar på dunk. Då lurer eg på kor lenge. Dette kan vere problemet for du treng ikkje ha det lenger på dunk enn at sukkeret blir jamnt fordelt i ølet. Står det så lenge at gjæra startar å forsyne seg av sukkeret, forsvinn potensiell kolsyre.

Som de andre har sagt, så blander du inn sukkerlaken NÅR du flasker. Noen velger til og med å dosere sukkerlake i flaskene med sprøyte.
Gjæren spiser sukker, og danner CO₂ og etanol (alkoholen). CO2en går ut av gjæringsdunken gjennom vannlåsen og du sitter igjen med øl uten kullsyre/C02.
Når du tar øl over i flaske, så tilsetter du mer sukker, og tetter igjen. Gjæren vil da spise det nye sukkeret du tilsetter, og lage CO₂. Denne CO2en vil ikke kunne stikke av, og blir derfor en del av øla.

Takk for fine svar:)
Dette er tydeligvis stedet man skal be om råd:)

Da har jeg flasket ølet å tilsatt litt sukkerlake i hver flaske..Så vil tiden vise om ølet mitt skummer:)

Tilbake
Topp