Ok, så rehydrere med vann, og tilsette i karet sammen med sykkerlake rett før flasking da? En pakke pr 10 liter øl?Jeg brukte den på min dobbelbock nylig. Rehydrerte i vann, som anvist av produsenten.
Angående rehydrering med sukker så fant jeg følgende i How to Brew (uten at jeg vet hvor oppdatert denne infoen er): "Lallemand/Danstar does not recommend proofing after rehydration of their yeast because they have optimized their yeast's nutrional reserves for quick starting in the main wort. Proofing expends some of those reserves."
Ikke sikkert det er nødvendig, men gjæren kan være sliten eller død når ABV blir høy. Karboneringsgjæren smaker ingenting, og spiser så vidt jeg vet bare glukose.Er det nødvendig å tilsette den gjæren? Om ølet fremdeles har litt "gjærgrums" burde karboneringen gå bra med gjæren som er der.
Er det nødvendig å tilsette den gjæren? Om ølet fremdeles har litt "gjærgrums" burde karboneringen gå bra med gjæren som er der.
Ikke mye. Butter på 12% ca. Bedre erfaring med S189 da den går til 16% minst.Hvor my alcohol tåler denne?
Konnerud. Det er et fjell. 250m over havet.Fjellfolk... han er fra Drammen..
Dumt du ikke er fra Fjell da...Konnerud. Det er et fjell. 250m over havet.
Funker safale us 05 til karboneringsgjær? Isåfall, hvor mye bør jeg tilsette per liter?
Ja det funker fint. Jeg brukte 0,1g pr/l forrige gang.