Hei. Jeg har akkurat laget en IPA (maltekstrakt), 25 liter, som sto 1 uke på gjæring, og så enda 1 uke på neste dunk, før jeg tappet over på flasker, brukte helt passe mengde sukker som priming. Men etter 2 uker på flaske er det veldig lite kullsyre, flatt og kjedelig øl. Jeg lurer på hvor det kan ha gått galt?
Det er godt mulig at sukkeret fordelte seg ujevnt over dunken før flasking. Er det mulig at gjæra la seg i bunnslammet og ikke ble med over på flaskene? er det en faktor? Eller kan den ha dødd ut?
Og til min neste batch: hva skal man gjøre med dunkene mens de gjærer? Skal man riste på de for å riste opp gjær og bunnslam fra bunnen, eller la de stå i ro i 2 uker?
Bør man tilsette en liten mengde gjær før man tapper på flaske?
Kjedelig at så mye øl blir dårlig. Bra læring da
Det er godt mulig at sukkeret fordelte seg ujevnt over dunken før flasking. Er det mulig at gjæra la seg i bunnslammet og ikke ble med over på flaskene? er det en faktor? Eller kan den ha dødd ut?
Og til min neste batch: hva skal man gjøre med dunkene mens de gjærer? Skal man riste på de for å riste opp gjær og bunnslam fra bunnen, eller la de stå i ro i 2 uker?
Bør man tilsette en liten mengde gjær før man tapper på flaske?
Kjedelig at så mye øl blir dårlig. Bra læring da