Karbonering av Porter på flaske

DagD

Hei dere.

Jeg brygget en porter for en tid tilbake , den satte jeg på flasker for 2-3 uker siden. Primet den med ca 6 g sukker pr liter. Har jekket en flaske i ny og ne for å sjekke karboneringen, men det er så vidt man kan høre en liten ssssst når man åpner flasken og det er så godt som helt flatt.

Ølet sto i kjelleren min med rundt 18 grader, men etter rundt 10 dager ble jeg bekymret for at tempen kunne være en del lavere om nettene og flyttet derfor kassene opp der jeg vet tempen er ca 20 grader konstant. Det ser heller ikke ut til å ha hjulpet med en uke her oppe.

Hva kan ha skjedd, og hva bør jeg gjøre? Jekke alle flaskene og tilsette karboneringsdrops eller noe? Helle ut?

Er ikke veldig fornøyd med smaken på den heller. Mye estere, skikkelig bananarama, men hadde håpet dette kunne endre seg over tid og med god karbonering. Noen anbefalinger til gjær for porter/stout?

har omtrent det samme problemet selv atm med en cream ale. Langt ifra den futten jeg forventet etter å ha prøvesmakt på 4-5 flasker.
Det jeg gjorde med resten var å riste de/snu de opp ned et par ganger for å blande ut gjæren i bunn.
Satser på at det gjør susen

hva slags gjær brukte du?
hvis du har brukt en ekstremt fokkulerende gjær som f.eks WLP 007 kan du risikere å ikke ha fått med nok gjær i flaskene.
Hvis dette er problemet kan du prøve å tilsette bitte litt tørrgjær i hver flaske eller la de stå lenge å håpe at det kommer seg med tiden...

Hmmm... Jeg brukte safale S-04. Vet ikke helt om den er veldig flokkulerende eller ikke? Første gang jeg brukte den gjæren. Har litt lite kullsyre i en IPA jeg nylig laget også. Denne ble det brukt US-05 på.

Hvis man har hatt flaskene stående for kaldt, vil det da hjelpe i det hele tatt å sette dem varmere etter en stund. Vil gjæren begynne å spise sukker igjen ved økt temperatur?

Skal følge tipset med å snu litt på flaskene. Kanskje det har en effekt? Eller bare sette det tilbake i kjelleren og glemme dem i seks mnd og se hva som evt. skjer. Kan jo bli positivt overrasket:)

Rist litt på dem og sett dem godt og varmt, hvis ikke det hjelper tilsett bitte litt tørrgjær i hver flaske og la dem stå et par uker.

Tilbake
Topp