Etter at eg har stukket om og tilsatt klarningsmiddel setter eg ølet kjølig i 2 døgn før eg flasker opp.
Spørsmål: Kan eg tilsette karboneringssukkert når eg stikker om uten at det har negativ virkning.
Etter at eg har stukket om og tilsatt klarningsmiddel setter eg ølet kjølige i 2 døgn før eg flasker opp.
Spørsmål: Kan eg tilsette karboneringssukkert når eg stikker om uten at det har negativ virkning.
Da vil gjæringen sette i gang igjen, og det vil bli produsert litt mer alkohol samt CO2. Den CO2-en vil du helst ha i flaskene, så jeg ville nok ikke gjort det.
Da vil gjæringen sette i gang igjen, og det vil bli produsert litt mer alkohol samt CO2. Den CO2-en vil du helst ha i flaskene, så jeg ville nok ikke gjort det.
Er med på den, men når ølet er lagret på 4-5 grader er det vel begrensa kor mykje sukker gjæra klarer å spise opp på to døgn,er veldig usikker, men synest at det er greit å unngå å røre i ølet på tappedagen og dermed få opp botnfall.
Er med på den, men når ølet er lagret på 4-5 grader er det vel begrensa kor mykje sukker gjæra klarer å spise opp på to døgn,er veldig usikker, men synest at det er greit å unngå å røre i ølet på tappedagen og dermed få opp botnfall.
Det du kan gjøre er å vente med å stikke om ølet til du skal flaske. Sett primærgjæringsbøtta kaldt med klarningsmiddel, så stikker du forsiktig om uten å ta med bunnfall. Da kan du blande inn sukker og holde ølen klar.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.