thomasski skrev:kintii skrev:Da har jeg mulighet til å få helt klart og fint øl med "alltid" perfekt karbonering.
stemmer det at ølet blir klarere av tvangskarbonering?
Jeg skrev det litt klumsete, mente klart som i ferdig
thomasski skrev:kintii skrev:Da har jeg mulighet til å få helt klart og fint øl med "alltid" perfekt karbonering.
Tim skrev:Den passer på de vanlige 1/2-liters flaskene som mikrobryggeriene bruker, de 0,33-flaskene som Lervig bruker, Aass sine nye 0,33
og de som trappistbryggeriene bruker. Altså de vanlige flasketoppene. Men virker ikke på fliptop-flasker, de med porselenskork og pakning.
På bjørnungene er det litt mer tricky pga den korte toppen, da må man tre på en gummiring som følger med over halsen på flaska.
Litt mer arbeid, men det funker.
Jeg syns det er genialt, men jeg har ingen aksjer i Hobbybryggeren altså ;D
Jeg har bare 6 Corneliusfat, og bare plass til 3 i kegeratoren, så for meg er det kult å kunne fylle over endel på flasker for å kunne
frigjøre fat til mer produksjon.
Video som viser hvordan den virker:
https://www.youtube.com/watch?v=gHDBE5OKpsw
Buster skrev:På Grolsch eller andre flasker med keramikk kork, vil det være mulig å fylle de om man vipper av bøylen med kork på før fylling tror du???
Buster skrev:På Grolsch eller andre flasker med keramikk kork, vil det være mulig å fylle de om man vipper av bøylen med kork på før fylling tror du???
kintii skrev:Buster skrev:På Grolsch eller andre flasker med keramikk kork, vil det være mulig å fylle de om man vipper av bøylen med kork på før fylling tror du???
Du kan det om du bruker en blichman beergun mottrykksfyller.
Buster skrev:Blichmann er vel ikke en mottrykksfyller slik jeg ser det, du fyller med åpen flaskehals.
Jeg har verdens billigste blichmann til 39 kroner ( bruker flaskfyller rett på ølslangen- kan ikke purge med CO₂ med den,,men øla inneholder CO₂ og skummer lett på toppen som korkes,så den evt mengden med luft som måtte bli igjen der,,takler jeg da øla ikke skal langtidslagres).
kintii skrev:Buster skrev:På Grolsch eller andre flasker med keramikk kork, vil det være mulig å fylle de om man vipper av bøylen med kork på før fylling tror du???
Du kan det om du bruker en blichman beergun mottrykksfyller.
Bjørn Petter skrev:Jeg har en Beergun og det skummer som bare pokker selv om jeg har alt kaldt. Det står i brukermanualen at man skal karbonere med 8-12 PSI men dette er da alt for lavt? Jeg bruker 15-20.
Er det noen begrensning i CO₂-nivået du kan ha i ølet for at det ikke skal skumme?
Bjørn Petter skrev:Så da er spørsmålet mitt: Kan jeg fylle flasker med høyere CO₂-volum enn 15 PSI hvis jeg bruker flaskefylleren som er avbildet over her?
Noe co2 vil frigis fra ølet, men ikke slik at det blir flatt. Jo mindre gass over ølet jo mindre tap.
Tabell for CO2 finnes på medlemssiden f.eks. i denne tråden
Hevert eller tappekran om du har det. Flush fatet med co2 før tapping, tapp med en slange som går helt til bunnen av fatet for å unngå oksidering, slipp til slutt ut restluft ved å dra i sikkerhetsventilen noen ganger mens fatet er lukket og koblet til co2.