Karbonere i romtemperatur med CO2

Hei

Jeg har dessverre ikke fått tak i kjøleskap til å ha mine corneliusfat på. Jeg har brygget 2 batch og lurer på om jeg kan karbonere i romtemperatur og legge de i boden som er ca. 15-16 grader inntil jeg kjøper kjøleskap?

Hvor mye trykk bør jeg ha på og hvor lenge? Bør jeg ikke koble av co2en når det er karbonert ferdig?

Jeg har ikke dårlig tid, men nå har det gått en uke etter at jeg er ferdig med gjæringen.

Jeg har tenkt å tilsette gelatin, går det greit i romtemperatur eller bør bare glemme det for denne gang?

Sist redigert:
Hvilken øl har du brygget?

Du kan fint tvangskarbonere i romtemperatur. Trengs litt høyere trykk. For å oppnå 2,2 vol må du ha 1,1 bar på 14°C.

Takk for svar. Jeg har 2 x fat og dobbel regulator.

Hvor lenge bør jeg ha disse liggende før de er karbonert ferdig? Bør jeg la trykket være på hele tiden?

Hei har karbonert Duvelen i 15 grader i 3 dager på 3 bar. Det kommer kun delvis skum og co2 ut av fatet. Hva er det som har skjedd???

Jeg har karbonert 2 fat, det ene er blitt bra men det andre kommer det kun skum og co2 ut. Det er samme slange jeg har brukt på begge fatene. Det er picnic jeg har brukt som er helt ny.

Trykket inni fatet vil fortsatt være det samme frem til du tapper av en del øl.

Hvis du har muligheten kan du kjøle ned fatet.

Valgene er egentlig kjøle ned fatet, lengre tappelinje, eller mindre karbonering.

Ok, så da er det på ingen måte å underkarbonere slik at det blir mindre skum? Jeg har nå kjøpt meg kjøleskap og har begge fatene i på temperatur 2 grader. Kanskje det hjelper...

Fra 15-16 grader til 2 grader blir en veldig merkbar forskjell. Bare husk at ikke alle øl bør drikkes ved 2C for å få mest ut av de.

Greia er at ved 15-16 grader så klarer egentlig ikke ølen din å holde på mye co2. Med en gang den ser en åpning i tunnellen (tappekrana di) så vil den frigjøre co2 siden co2 "trykket" utenfor krana, altså co2 i atmosfæren, er langt mindre enn det den har blitt påtvunget, den vil prøve å utligne. Er ølen kald klarer den mye lettere å holde på co2, da vil den ikke frigjøre like mye like fort, altså mindre skum.

Takk Miguel. Vil det si at hvis jeg prøver igjen å karbonere på feks. 4 grader ved 1,7 bar så vil den bli bedre? Eller er løpet kjørt?

Tilbake
Topp