Karbonere i Corneliusfat

kosl

Norbrygg-medlem
Hei
Når en karbonerer i korneliusfat, benytter man da "inn" eller "ut" ventilen til å sette CO2 på?
Kosl

Mange kobler gassen på utkoblingen under tvangskarbonering, det vill karbonere betraktelig raskere, men man må da passe seg for tilbakeslag og dermed øl i regulatoren. Man trenger også utkobling til gassflasken.

magne1972 skrev:
Mange kobler gassen på utkoblingen under tvangskarbonering, det vill karbonere betraktelig raskere, men man må da passe seg for tilbakeslag og dermed øl i regulatoren. Man trenger også utkobling til gassflasken.

Og kanskje bedre utlufting av luften i fatet, jeg bruker det m.m. det kan stå lenge.

magne1972 skrev:

Takker for tips.
Koblingene går om hverandre på fatet, får koblet på CO2 på begge koblingene (inn/ut), derfor jeg studerte litt  :)

Kosl

Koblingene er ikke helt like.
Husker ikke hvordan det er igjen, men ihvertfall kan de sette seg rimelig godt fast ene veien....

magne1972 skrev:
Husker ikke hvordan det er igjen, men ihvertfall kan de sette seg rimelig godt fast ene veien....
Hatt flaks da skjønner jeg ;D

magne1972 skrev:

Gasskobling på øl-ut på fat kan sitte som bare svarte. I hvertfall når sikkerhetsventilen til lokket sitter i klem og står åpen så ølspruten står over hele huset på 3 bar. DA sitter gasskoblinga godt fast i øl-ut på fatet  ;D

Tilbake
Topp