Kan det bli øl av dette?:)

For et trivelig forum!

Jeg har en kamerat som har flere idèer en han har tid til å utføre alle disse. En av de var ølbrygging. Dette førte til at han her overlatt noen ingredienser til meg, nærmere bestemt:
1kg pilsnermalt  3ecb
cascade 5.5% humle
ølgjær Carlsbergensis

Jeg har aldri brygget før, elsker selvfølgelig øl, og kan ikke ha noe av at sånne råvarer skulle gå i søpla. Så jeg ser dette som en fin mulighet til å prøve noe jeg alltid villet prøve, nemlig å lage øl. Jeg skjønner jo det selvfølgelig er mye å lære seg, og en del utstyr å kjøpe. Men kan de overnevnte ingrediensene i det hele tatt brukes sammen? og er dette noe jeg kan få til hjemme på kjøkkenet?:) Har rustfrie kar, glassmugge med vannlås, og vinkjøler til gjæring.

På forhånd, stor takk til de som tar seg bry til å svare en fullstendig nybegynner:)!

ps hjelp er også på vei i posten, kjøpte boken Moderne hjemmebrygging, så kaster meg over den straks den kommer i posten.

Henriksen

Nei ikke skjønner jeg. Mat og øl er jo det viktigste.

Ikke er jeg kokk eller bryggermester. Men å fyre opp noen burgere fra grillen og spise de til eget brygg, hadde vært artig!:)

Henriksen skrev:
For et trivelig forum!

Jeg har en kamerat som har flere idèer en han har tid til å utføre alle disse. En av de var ølbrygging. Dette førte til at han her overlatt noen ingredienser til meg, nærmere bestemt:
1kg pilsnermalt  3ecb
Cascade 5.5% humle
ølgjær Carlsbergensis

Jeg har aldri brygget før, elsker selvfølgelig øl, og kan ikke ha noe av at sånne råvarer skulle gå i søpla. Så jeg ser dette som en fin mulighet til å prøve noe jeg alltid villet prøve, nemlig å lage øl. Jeg skjønner jo det selvfølgelig er mye å lære seg, og en del utstyr å kjøpe. Men kan de overnevnte ingrediensene i det hele tatt brukes sammen? og er dette noe jeg kan få til hjemme på kjøkkenet?:) Har rustfrie kar, glassmugge med vannlås, og vinkjøler til gjæring.

På forhånd, stor takk til de som tar seg bry til å svare en fullstendig nybegynner:)!

ps hjelp er også på vei i posten, kjøpte boken Moderne hjemmebrygging, så kaster meg over den straks den kommer i posten.

Henriksen

Velkommen! Fra en nybegynner til en annen ... men ligger litt foran deg i løypa, slik at jeg kan svare deg litt i alle fall.

Ingrediensene vil bli øl, men enten veldig lite øl, eller veldig svakt øl :) Du må nok regne med rundt 4 kg malt for 20L øl på +/- 4,5%.

Gjæren er lagergjær, altså den typen som brukes for å lage blant annet pils (og annet undergjæret øl). Jeg har inntrykk av at de fleste starter med å brygge øl av typen ale (overgjæret øl). Grunnen til dette er blant annet at ale gjæres rundt romtemperatur, mens pils både skal gjæres kaldere (+/- 12 grader), og lagres over lengre tid ned mot 0 grader. Dette er normalt sett krevende (i alle fall utstyrskrevende) å få til skikkelig (men ser du har vinkjøler som kanskje kan brukes til formålet). Personlig foretrekker jeg ale uansett, så har ikke dukket alt for langt inn i pilsmaterien.

Malten er pilsnermalt, og kan brukes som basismalt i stort sett hva det skulle være - men du må altså supplere.

Humlen er en klassisk amerikansk humle, som vel oftest brukes i amerikanske ales av forskjellig type. Det er svært populær, og dersom den er oppbevart riktig, vil den fint kunne brukes. Det er vel imidlertid ikke den første humlen man tenker må i forbindelse med lager/pils, men godt øl kan det bli uansett.

Jeg tror jeg vil anbefale deg og lese litt mer i boka du har på vei, og på nettet, og ikke bry deg for mye om hvilke ingredienser du har nå. Så finner du raskt ut i hvilken ende du vil starte. Dersom du blir hektet på brygging vil du garantert få brukt opp både pilsnermalten og Cascade-humlen ved en passende anledning uansett. Gjæren vil du selvsagt også kunne bruke (forutsatt at den ikke er gammel), dersom du vil brygge lager/pils. Skulle jeg tippe, vil du ende opp med å brygge en eller annen form for (Pale) Ale som første brygg. Da kan du bruke både malten og humla, men du trenger altså en annen gjær.

Det vil gå veldig fint å brygge på kjøkkenet ditt. Mitt kjøkken er så lite at jeg må gå ut av det for å skifte mening, men har da klart å brygge øl. Og ja, en del utstyr må dessverre til, og skal du brygge med malt (all-grain), koster det fort noen tusenlapper (1-2-3-4?) avhengig av hva du har før og hvor fingernem du er.  Har du feks en stor kjele (30+L dersom du tenker å brygge det vanlige 19-20L-brygg), så er du langt på vei.

Noen (inkludert boken som er på vei), vil muligens antyde at det er greit å begynne med ekstraktbrygging først. Det betyr enkelt at man ikke kjøper malt, men maltekstrakt (som blandes ut med vann, og kokes). Da "slipper" man et ledd i prosessen, nemlig å omdanne og trekke ut sukker av malten (mesking). Personlig hoppet jeg rett på maltbrygging, og synes det gikk svært greit.

Hjertelig takk for gode svar:) hehe skjønner jeg har mye å lære! Godt å høre du mener det går an å hoppe rett på allgrain med en gang, for jeg håpte jeg kunne hoppe over ekstrakt. Skal ta rådet ditt å lese i boka å tenke heller på hva jeg har lyst å lage i stedet for å krampe noe ut av de ingredienser jeg har akkurat nå! Så trivelig med et forum som dette ,med så mange trivelige og kunnskapsrike folk!    Gleder meg til å komme igang!

Du kan fint lage et lite minibrygg ut av det du har, imens du venter eller finner ut av hva du skal kjøpe inn av råvarer og utstyr. Slumpoppskrift uten vitenskapelig grunnlag: Jeg vil anbefale deg å meske med totalt 3 liter vann, hvorav 1,6 liter vann varmes til ca. 57 grader slik at du får mesketemperatur 52 grader i 20 min., tilsett ca. 8 dl. kokende vann for å treffe mesketemperatur i området 62-67 grader i 40 min., og 7-8 dl. kokende vann slik at du får opp mot 72 grader i 30 min. Skyll så med 6 liter kokende vann.

Kokes i 90 min. sammen med 300 gr. sukker. Bitterhumle med koketid 90 min; ca. 4 gram på denne mengden. Aromahumle 20 min med ca. samme mengde, og 2 gram ved kokeslutt. Kjøles ned så raskt som mulig til 10-12 grader. Du skal da normalt få 5-6 liter ferdig vørter.

Gjæres ved 8-12 grader i 3 uker, stikk om, ettergjæring 1 uke, settes så kaldt som mulig (-1 til +4 grader) i en uke i gjæringskaret for klarning. Lag sukkerlake med 35-40 g. sukker (6-8 gram sukker pr. ferdig liter øl) som tas i et gjæringskar, stikk så om til dette før pilsen flaskes. Disse flaskene settes i romtemperatur i 2 uker før det settes kaldt til modning. Lykke til hvis du klarer å vente mer enn 4 uker etter at du har flasket... Med svinn og gjær og humlerester osv., kan du være heldig å få totalt 5 liter ferdig øl.

Det er kanskje ikke dette jeg ville å prøvd som første brygg, men man bruker det man har :yes: Det er mye som kan gå galt, og det er også mye som kan bli godt :beershove:

Hjertelig takk for oppskriften! Det kommer jeg til å prøve. Jeg kan likegodt prøve med det jeg har, om ikke annet for å få litt følelse med det å lage øl:) Om enn det skulle gå helt galt, så er jeg jaffal igang. Så er læringsprosessen startet:) Håper det blir drikkanes:)

Heh ... kan jo bli et morsomt prosjekt :)

Men sjekk om malten er knust, hvis ikke må du få knust den på et vis. Dersom du ikke har tilgang til mølle, er kjevle (legg malten i en pose, mellom noen kjøkkenhåndkle eller noe slikt). En silpose eller lignende til å ha malten i under meskingen, vil også være greit.

Ja, artig pjosjekt, sel om jeg skjønner jo at feilmarginen min er nokså stor fullstendig nybegynner:) har en stor sinna kaffekvern, kan jeg bruke den eller blir det for fint malt? På presskanne grovhet?

Etter hva jeg har forstått blir det alt for finmalt. Ideelt sett (har jeg lest her på forumet) skal maltkornet knekkes (ikke kuttes) i to.

Jeg brygget 70 l porter her forleden med et par kompiser. Vi brukte ca 5 kg spesialmalt, som ble knust med kjevle. Litt av en jobb, men moro!

Akkurat! Veldig hjelpsomt for en nybegynner å se prosessen sånn bilde for bilde:) hvor mye lukter de forskjellige delene av prosessen? Jeg bor i leilighet, blir jeg helt nødt å finne et annet sted eller?

Henriksen skrev:
Akkurat! Veldig hjelpsomt for en nybegynner å se prosessen sånn bilde for bilde:) hvor mye lukter de forskjellige delene av prosessen? Jeg bor i leilighet, blir jeg helt nødt å finne et annet sted eller?

Det lukter snadder!! JEg kan ikke se at det skulle skape noe problemer, var selv bekymret med tanke på lukt, bor i blokk :)
Lukter digg når du maler maltet, når du mesker og koker det lukter det enda bedre, og når du åpner humlepakkene og hiver det oppi..
Men det lukter kanskje litt maltsøtt i leiligheten noen dager etter (litt som disse maltblokkene de selger i butikkene, jeg pleide å spise slikt istedet for drops før :) )
Gjæringa lukter det ingenting av, iallefall ikke her, jeg gjærer på soverommet, pleier å ha det på ca 17 grader, eneste er at vannlåsen bråker mye under hovedgjæringa :)

Det som er kjedelig er at når du har kokt ferdig, så tar det et par uker på gjærkaret, så et par uker for karbonering (om du ikke har co2 så du kan tvangskarbonere) så det er lenge til du smaker ferdig produkt, men det er verdt det :)

Tilbake
Topp