justere trykk på co2 regulator

Marius K.

Norbrygg-medlem
Da har jeg skrudd på regulatoren og tenkte teste systemet for å se at alt er tett. Jeg må skru disse justeringsskruene mot høyre/med klokka for å få mer trykk? Sånn at når disse skruene er skrudd langt ut og er ganske løse så er det ikke noe trykk?

Jeg har lagt ved et bilde som viser den ene skruen. To av de har en svart pakning som denne, men den mangler på den tredje. Er det et problem?

For å teste om systemet er tett kan jeg bare åpne flasken, skru justeringsskruene mot høyre til jeg treffer f.eks 1 bar og så slå av gassen igjen, og om trykket holder seg der over tid så er overgangene tette? Jeg har da ikke koblet til fatene.

Vedlegg

• 20160910_182917.jpg
    20160910_182917.jpg
    135,5 KB · Sett: 99
Justeringsskruene justerer bare fjærtrykket på en trykk-reduksjons ventil. Tviler på at denne pakningen betyr noe. Jo mer du tigter, jo mer press på fjær, og mer trykk.
Du kan teste, som du sier, ved å stenge og sjekke at trykket holder seg. Eller du kan bruke ei sprayflaske med utblanda Zalo, eller forsåvidt Starsan for å sjekke om det lekker (og hvor det eventuelt lekker).

Justeringsskruene justerer bare fjærtrykket på en trykk-reduksjons ventil. Tviler på at denne pakningen betyr noe. Jo mer du tigter, jo mer press på fjær, og mer trykk.
Du kan teste, som du sier, ved å stenge og sjekke at trykket holder seg. Eller du kan bruke ei sprayflaske med utblanda Zalo, eller forsåvidt Starsan for å sjekke om det lekker (og hvor det eventuelt lekker).

Takk for info! Jeg testet ved å slippe inn gass og justere til 1 bar for så å stenge gassen. Den holdt seg veldig lenge på 1 bar, men jeg ser nå at manometeret har steget og faktisk viser høyere trykk, ca. 1,2 bar etter noen timer på 1 bar. Samtidig har pilen som viser hvor mye som er igjen på selve flasken synket over tid. Er alt dette normalt?

Takk for info! Jeg testet ved å slippe inn gass og justere til 1 bar for så å stenge gassen. Den holdt seg veldig lenge på 1 bar, men jeg ser nå at manometeret har steget og faktisk viser høyere trykk, ca. 1,2 bar etter noen timer på 1 bar. Samtidig har pilen som viser hvor mye som er igjen på selve flasken synket over tid. Er alt dette normalt?

Noen som er gode på CO2 regulatorer som vet noe om dette? :)

Med ventilen fortsatt stengt? Kan jo være gjær i aktivitet som hever trykket. Eller om ølet er overkarbonert i forhold til trykket du har satt.

Med ventilen fortsatt stengt? Kan jo være gjær i aktivitet som hever trykket. Eller om ølet er overkarbonert i forhold til trykket du har satt.

Ventilen på selve CO2 flasken er lukket. Ingen av gassledningene er koblet til fat. Forsøkte bare å trykkteste ledningene for å se at systemet/koblingene er tett. Jeg åpnet flasken, justerte trykket til på to av de separate utgangene til 1 bar, lukket flasken. Trykket i ledningene var lenge 1 bar (2-4 timer kanskje) før det økte gradvis til 1,2 bar. Plutselig var den ene av de gått til 0, mens den andre fortatt sto på litt over 1 bar. Manometeret som viser gassinnhold igjen i flasken sank gradvis hele tiden mot null.

Ikke helt enkelt forklart dette, men..

Om hovedmanometeret gikk til null har du en ørliten lekkasje. Sprayflaske med Zalo blanding finner denne for deg. Lekkasjen må vel være i flaskekoblinga eller hovedmanometer. Ikke store volumet her, så vi snakker mikrolekkasje.

Ventilen på selve CO2 flasken er lukket. Ingen av gassledningene er koblet til fat. Forsøkte bare å trykkteste ledningene for å se at systemet/koblingene er tett. Jeg åpnet flasken, justerte trykket til på to av de separate utgangene til 1 bar, lukket flasken. Trykket i ledningene var lenge 1 bar (2-4 timer kanskje) før det økte gradvis til 1,2 bar. Plutselig var den ene av de gått til 0, mens den andre fortatt sto på litt over 1 bar. Manometeret som viser gassinnhold igjen i flasken sank gradvis hele tiden mot null.

Ikke helt enkelt forklart dette, men..

Slangene stod med ball-lock koblingene på?

Om hovedmanometeret gikk til null har du en ørliten lekkasje. Sprayflaske med Zalo blanding finner denne for deg. Lekkasjen må vel være i flaskekoblinga eller hovedmanometer. Ikke store volumet her, så vi snakker mikrolekkasje.

Legger ved link til den regulatoren jeg har, så er det lettere å forklare;

https://www.bryggselv.no/regulatorer/400115/co2-regulator-med-3-utganger

Hovedmanometeret helt til høyre gikk sakte mot null, over noen timer. Samtidig sto manometeret på den utgangen som er nærmest flasken på 1 bar og økte etter hvert til 1,2 bar før den også gikk til null. Utgangen nærmest hovedmanometeret sto på 1 bare hele tiden, kanskje en liten økning, også etter at den nærmest flasken var gått til null. Den i midten fikk jeg ikke testet, så den sto stengt, i og med at ball-lock koblingen der viste seg å være noe feil med.

Ok, det kan være regulatoren jeg må stramme til i overgangen til flasken. Mutteren var veldig stor, og jeg hadde bare en rørleggertang som det var vanskelig å få ordentlig tak med, men følte jeg fikk strammet den OK. Om lekkasjen skulle være ved hovedmanometeret, betyr det at jeg må stramme selve manometeret? Da skrur jeg det jo ut av "posisjon"...

Se om du får tak i Locktite gjengetetning, bruker Locktite 577 fordi jeg har, men det fins andre, f.eks 572. Langt bedre enn gjengetape å jobbe med, og du kan sette manometeret slik du vil, ikke nødvendig å skamtighte.
Er det skikkelig pakning på tilkoblinga di? Det skal ikke være nødvendig å tighte så hardt. NB! Ikke bruk Locktite eller tape på denne koblinga.
Og, CMB er ikke alltid løsningen heller. Har hatt lekkasje på CMB også.

Se om du får tak i Locktite gjengetetning, bruker Locktite 577 fordi jeg har, men det fins andre, f.eks 572. Langt bedre enn gjengetape å jobbe med, og du kan sette manometeret slik du vil, ikke nødvendig å skamtighte.
Er det skikkelig pakning på tilkoblinga di? Det skal ikke være nødvendig å tighte så hardt. NB! Ikke bruk Locktite eller tape på denne koblinga.
Og, CMB er ikke alltid løsningen heller. Har hatt lekkasje på CMB også.

Her var det mange varianter, kan jeg eventuelt bruke en av disse?

http://www.clasohlson.com/no/view/c...tchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true

Det fulgte med en hvit pakning som jeg brukte i overgangen mellom regulator og CO2 flaske. Jeg skal prøve å få tightet til denne noe mer, jeg kan fortsatt bevege litt på regulatoren om jeg bruker litt krefter, så det kan jo være her den lille lekkasjen er.

Ellers må jeg legge til at jeg bruker john-guest koblinger ut fra regulator og inn på ball-locken på fatet.

Jeg må legge til en opplysning. Regulatoren min har tre manometre og separate utganger i tillegg til hovedmanometeret. Når jeg testet trykket i ledningene hadde jeg kun koblet til ledning og ball-lock på to av utgangene. På den tredje utgangen var skruen skrudd helt ut. Kan det være så enkelt som at det er her det siver ut bittelitt CO2? At systemet først er tett når det er ledning og ball-lock på alle tre utganger?

Tilbake
Topp