Juleøl, Forslag?

Hallstein

Norbrygg-medlem
Har fått med meg at det kan være lurt å lage Juleølet godt i forveien da det skal lagres ganske lenge...
Dermed så tenker jeg kanskje at jeg skal brygge det i mai/juni nå. Har både en Kölsch, Imperial Stout og en Mild på plakaten før den tid, men det skal gå seg til ! :D

Har noen en god oppskrift på ett godt juleøl i Nøgne-Ø God Jul klassen? Jeg er svært glad i dette øllet, og vil ha ett øl med relativt mye smak! NAMME!
Kunne tenkt meg å bruke tørrgjær, da jeg ikke har mulighet til å lage noe starter, samt at jeg foretrekker denne metoden å bruke gjær på. (har kun fått kjempegode resultater med US-05 så langt (Pale Ale og IPA))

Har hørt at det kanskje er lurt å bruke US-04 på Stouts og Maltkraftige øl. Er dette en engelsk gjær? Kan jeg bruke US-04 når jeg skal brygge Mild?

Gahr sin "Old Ale" er et veldig bra utgangspunkt. Vil du ha den mer som Nøgne Ø kan du prøve å gjære den med WLP007
http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=589.new

Kjetil S skrev:
Hrm, S-04 er ikke WLP007.
Det står som nevnt også, at den tabellen ikke sier at de er samme gjærstamme/type, men en rettledende tabell over passende erstattinger utifra egenerfaring og weblesing :)

Jeg tror uansett at jeg fyrer på med S-04... Jeg er såpass fersk på all-grain enda (4-5 brygg) at jeg ikke gidder å sette meg inn i å fikse starter enda. Det blir bare enda en ting å stresse over...
Jobber med å få stabilisert gjæringstemperaturene mine, og få skikkelig styr på bryggeprosessen og steriliseringa tenker jeg... :)
Har noen andre brygg planlagt som sagt.... Kanskje jeg poster oppskrifter?!...

Jeg kan si såpass at Imperial Stouten skal inneholde både sjokolade og en intressant ingrediens (Kopi Luwak)...

Tilbake
Topp