jule øl

hei alle

Jeg skal i gang med jule øl oppskriften fant jeg en plass,men kan ikke finne den igjen.Jeg bestilte 6,6 kg munchener malt,5 kg pilsner malt
,0g 700 gram crystal malt.Er  det noen som kan hjelpe,skal brygge 50 liter og trenger en oppskrift ,har tørr gjær safbrew s-23 to pakker.Hva
med meske temp,vasking,skylling,har hellertrau 9,4 alfa hvor mye av dette,saaz pellets tror denne er på 4,2 alfa.håper noen har en oppskrift
til dette.

hei

Så at jeg hadde skrevet 50 liter ,dette er kansje for mye hvis ølet blir bedre med 40-45 liter så tar
jeg det,er det nok med to pakker med denne tørr gjæren.

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 40,00 L     
Boil Size: 52,55 L
Estimated OG: 1,070 SG
Estimated Color: 28,4 EBC
Estimated IBU: 25,7 IBU
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type        % or IBU     
6,60 kg      Munich Malt (20,0 EBC)                    Grain        53,66 %     
5,00 kg      Pilsner (2 Row) Bel (3,0 EBC)            Grain        40,65 %     
0,70 kg      Caramel/Crystal Malt - 80L (157,6 EBC)    Grain        5,69 %       
105,00 gm    Hallertauer Mittelfrueh [4,30 %]  (60 min)Hops        21,8 IBU     
50,00 gm      Saaz [4,00 %]  (10 min)                  Hops        3,9 IBU     
2 Pkgs        SafLager West European Lager (DCL Yeast #SYeast-Lager               

Mash Schedule: Single Infusion, Full Body
Total Grain Weight: 12,30 kg
----------------------------
Single Infusion, Full Body
Step Time    Name              Description                        Step Temp   
60 min        Mash In            Add 32,10 L of water at 74,7 C      68,0 C       
10 min        Mash Out          Add 12,83 L of water at 97,2 C      75,6 C       

Du burde nok hatt 4 pakker tørrgjær da lagerøl trenger mer gjær
hallertauen din regner jeg med du skrev feil om du ikke har new zeland. Er det den og AA på 9,4 bruk bare 50 gram.
.Avkjøl vørteren til 8 grader før du har i gjæren. Gjær på 10 grader
Tror du skal få et ok juleøl med dette

hei
takk for oppskrift,da blir det brygging av jule øl på meg. dette blir mitt andre brygg,neste gang må jeg få alt ned
på papiret.Humlen jeg har fått med er hallertau perle 9.4 alpha,og Saaz humlepellet 4.5 alfasyre 5,9 betasyre.
Har to pakker med flytende gjær også liggende i kjøleskapet 2124 bohemian l.men denne må en vel
lage en starter noen dager før,er ikke helt inne på hvordan det gjøres.

Hei bryggere

På lørdag så blir det brygging av jule øl mitt andre brygg av malt.Har noen spørsmål angående gjær flytende eller tørr.

spørsmål nr 1. jeg fikk med en tørr gjær saflager s23 to pakker ser at dette kansje er litt forlite?,jeg har også
flytende gjær to pakker 2278 czech pils,to pakker 2124 bohemian lager er det noen av disse som kan brukes.

Spørsmål nr 2  hvis en av disse flytende kan brukes når må det settes en starter,og hvordan gjøres dette enklest
mulig.

Hei!
Skal du bruke flytende burde starteren allerede vært i gang.
Men om du bruker begge tørrgjærpakkene og rehydrerer dem i vann(35grader) i 20 minutter blir det nok øl av det.
Er en del mere gjærceller i tørrgjær en flytende.
Lykke til ;D

hei bryggere!

Da var jule ølet satt for to dager siden og ble på 1065,oppskrift sa 1070 men regner med at dette er ok.Det har dessverre ikke begynnt å boble enda enda to døgn er gått,
kjølte vørteren ned til 18 grader for å så sette den i kjøleskap med en konstant temp på 12 grader.Er dette normalt eller har jeg et problem og kan det løses.Gjæren jeg
brukte safbrew s-23 to pakker på 45 liter tilsatte også gjærnæring ti min før koke slutt.

Denne type gjæring kan ta lengre tid å sette igang og være synlig for oss mennesker. ;)

Ærlig talt så ville jeg nok ha brukt litt flere pakker med Saflager (gjerne 4) til denne mengden du brygget, men pytt pytt, det bør vel fungere slik også. Vet du om pakkene er ferske eller om best-føre dato ligger bak oss allerede?

hei

pakkene er ferske og de ble rehydrert.Hvis det ikke kommer igang må jeg da bruke samme gjær eller kan jeg hive oppi en
flytende 2124 bohemian pakke.

hei

Nettopp kommet hjem fra jobb,ingen aktivitet i dunken som jeg kan se,har nå stått for gjæring i 2 og en halv dag
dette er vel ikke normalt? GODE RÅD MOTTAS MED TAKK.

hei

tempraturen på vannet var ca 35 grader og fikk ligge ca 20 min.Var nettopp ute men ingen tegn til liv.Det blir vel
å bestille nytt og prøve igjen.Denne gang med 4 pakker som anbefalt på forumet,hvis ingen lure ideer dukker opp.

Husk at det med lagerøl gjerne tar dobbelt så lang tid som med ale før man merker aktivitet i gjæringen.

hei

Får drøyen en dag til da,kan jeg bruke en annen gjær da jeg ikke har noen annen en flytende bohemian.

Tilbake
Topp