Noen som har en IPA de har brygget som de er fornøyd med, ellers har jeg jeg alle ingrediensene til en.
http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=S%F8rliebekkens%20RIPA&mine=&sort=date&stylesort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=
Fin fin den ipa'n Putin, men hadde vært morro om vi kunne laget en egen ipa, som lauget har satt sammen selv. Tenkte at alle kunne nevne favoritt humlen sin, så tar vi en basic malt oppskrift. Har tom navnet klart; Dunder Ipa.
Grunnen til Dunder, kommer fra raumar, som betyr; larm eller dunder. Any thouhts? Jeg er i alle fall glad i willamette.
Når det gjelder humle, så er ikke jeg kjenner nok til å si det ene eller andre, men som en helt personlig preferanse så foretrekker jeg kanskje de som ikke er så veldig sitrus-aktige. Kanskje sette sammen en fin bunke med nobel-humler (det heter det, gjør det ikke?). EKG + Saaz for eksempel.
Har ingen oppskrift her heller men bør vel prøve oss på en med litt humle i syns jeg da, jo mer jo bedre... Høy IBU ca 3kg til 50 liter... Det er nå min mening..
Fermentables
Maris Otter Pale Malt 11000 grammes
Cara Pils 37 EBC 500 grammes
Cara Crystal 120 EBC 750 grammes
Cara Amber 60 EBC 350 grammes
Mash schedule: 60 degrees for 5 minutes, 67 degrees for 60 minutes.
Hops
Simcoe 13% alpha 40 grammes 60 minutes
Cascade 6.5% alpha 60 grammes 30 minutes
Williamette 4.9% alpha 60 grammes 15 minutes
Vanguard 5.5% alpha 100 grammes 10 minutes
Saaz 2.8% alpha 300 grammes 1 minutes
Fermentation
Yeast: WLP001 California Ale
Fermented at 18 degrees C for 15 days.
Comments:
Tørrhumles med 200g cascade siste uken av gjæringen.
Deles opp i 2 30l bøtter og den andre bøtta tørrhumles med 200g willamette.
Hei alle, jeg har lyst til å ta en tur, helst som en slags hjelpemann denne førstegangen jeg er med. Så kan jeg ev. stille med en 50 ltr Speidel neste gang, - er litt spent på hvordan dette foregår i praksis.
Hvor er nærmeste stoppested, må man gå opp fra hadelandsveien?
Hvor mange brygg skal kokes?
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.