Innspill til vienna lager

Har brygget en del ekstraktbrygg, men nå står første maltbrygg for tur. Jeg tenkte å debutere med en Vienna Lager, ønsker å få til noe ala de meksikanske "Negra Modello" og "Dos Equis", om noen kjenner til disse.
Jeg har lett litt rundt på nettet, og har foreløpig kommet frem til dette utkastet til oppskrift:

50% Viennamalt
40% Pilsenermalt
7% Carapils eller Münich (?)
3% Melanoidenmalt

Er det noen som har formeninger om hvordan dette høres ut? Blir det i lyseste laget?

Som gjær har jeg tenkt å bruke Wyeast 2308 munich lager.

Usikker på humle, men lurte på tettnanger og hellertau. Dog usikker på mengde.

Jeg tenkte å meske i kjølebag, 67*C i 1 time og skylle med 78*C (?)

Jeg setter stor pris på om noen tar seg tid til å komme med innspill, da det som sagt er maltdebuten min :)

Hilsen Erlend

Velkommen. På oppskriften du har laget forstår jeg at du virkelig har satt deg inn i brygging. Noen liker mere viennamalt, helt opp til 100 prosent,det gir mye maltsmak men da kan man kutte ut melanoidin malten. Men noen liker det de du gjør, å bruke noe pilsmalt og kompansere med melanoidinmalt. Jeg ville valkt munich malt i stedet for carapils. Mesketemperaturen må du prøve deg frem på, med ditt termometer og ditt utstyr. Jeg pleier å meske vienna lager på 68C, det er det som passer på mitt utstyr, så å starte på 67C er et bra utgangspunkt. Jeg foretekker hallertauer mitthelfrueh 40g 60 min og 15g 10min (4,6@) Tettnanger er også en bra humle som kanskje er enda bedre å bruke. Gjæren 2308 er midt i blinken men ønsker du en mere malt smak kan jeg anbefale WY2206 eller WLP 820. Husk å lage en starter.

Enig med Bjarne; Dropp Carapils og velg enten Munich eller Vienna-malt. For mange malttyper blir gjørme. Og hvis du skAl rendyrke ølstilen ønsker du en "malty beer"; Ikke en "sweet beer" som carapils gjerne bidrar til.

Forøvrig veldig bra gjærvalg! Wyeast 2308 er digg!

Takk for svar.

Grunnen til at jeg førte opp carapils er at jeg mener å ha lest en gang at dette er en fordel i forhold til ølskummet. Men gir det en søtlig smak sløyfer jeg den.
Går da opp til 57% vienna istedet.

Da gleder jeg meg til å sette i gang, bare å vente på det siste utstyret som er i posten straks! :)

Tilbake
Topp