ingen gjæring

Jeg har en tysk lager, som ikke gjærer. Den har stått nå i 2 uke uten at noe har skjedd. Hva kan jeg gjøre for å få futt i saken igjen?

OG var ca 53 da jeg satte den, og 48 forrige uke. Men om den gjøringen skjedde da jeg satte den ut i 2 plussgrader vet jeg ikke. Men det er veldig lite frmgang.

den var 2 dager inne i 20 grader, så 1 uke i 2-4 grader, nå har den stått i 2 uker ved 7.5 grader. Har brukt 1 pose med Wyeast #2042 Danish lager gjær

Høres ut som et litt merkelig gjæringsforløp det der. Tipper emsteparten av det som har skjedd har skjedd i de to døgnene i romtemperatur. 2-4 grader er også litt i kaldeste laget for å få en fornuftig gjæring. Øk temperaturen littegranne så gjæra får kommet igang igjen, du ligger enda under anbefalt temperatur for gjærstammen. 8-13 grader står oppgitt som temp.range.

Hvor stor batch har du?

Du har brukt altfor lite gjær, og det er en stor påkjenning for gjæren når temperaturen senkes så mye så kjapt. Gjæren ha nok fått "kuldesjokk". Lagergjær jobber best rundt ca. 10 °C, og du bør lage store startere til lager, slik at du garanterer nok gjær. Sjekk ut www.mrmalty.com og bruk pitching rate-kalkulatoren der for å beregne starterstørrelser.

om jeg forstår den kalkulatoren rett, så skulle jeg hatt 391 miliarder bakterier, men har brukt bare 100. Hmm ikke rart det ikke skjer noe, i oppskrifter står det aldri mengden av gjær en skal bruke, så for en nybegynner så er det lett å gjøre feil. Får handle in 4 poser til da.

vials or packs needed Without starter = 4
vials or packs needed With starter = 2
liters of starter needed = 3.7

disse sier meg ingenting

De to dagene på 20 grader har nok mest sannsynlig allerede dannet endel usmaker i vørteren, så jeg hadde startet på nytt.

Ganderik skrev:
om jeg forstår den kalkulatoren rett, så skulle jeg hatt 391 miliarder bakterier, men har brukt bare 100. Hmm ikke rart det ikke skjer noe, i oppskrifter står det aldri mengden av gjær en skal bruke, så for en nybegynner så er det lett å gjøre feil. Får handle in 4 poser til da.

Gjærceller, i alle fall.;)

Det er standard å beregne ca. 0,75-1 mill. celler/ml/°P (1 °P tilsvarer ca. 1.004 oechslecrader) for ale og det dobbelte for lager. I gode oppskrifter anses dette egentlig som underforstått, men det er jo ingen selvfølge i starten. I stedet for å kjøpe flere pakkker, kan du bruke kalkulatoren til å beregne hvor store startere du bør lage.

Var pakken du brukte helt fersk? En pakke inneholder ca. 100 mrd. celler bare når den er blodfersk. Antallet taper seg etterhvert, og etter fire mnd. (best før-dato er 120 dager etter produksjonsdato) regner man at det kunnet omtrent 10 % av cellene som fortsatt er brukbare.

Pakkene var helt ferske ja, 3-4 uker etter at de var kjøpt. Hvordan lager man en starter, i stedet for å bruke pakker. Er litt forvirret når det gjelder gjær ser jeg.

Ganderik skrev:
Pakkene var helt ferske ja, 3-4 uker etter at de var kjøpt. Hvordan lager man en starter, i stedet for å bruke pakker. Er litt forvirret når det gjelder gjær ser jeg.

Etter ca fire uker vil du ha omtrent 3/4 levende celler i pakken, og det forutsetter at den faktisk var helt fersk da du kjøpte den. Produksjonsdato og/eller best før-dato står på pakken.

For å lage en starter koker du maltekstrakt og vann, har dette i en desinfisert beholder, sekker tuten med desinfisert aluminiumsfolie og tilsetter gjæren. Man bruker 100 g DME/spraymalt per liter starter. Denne bør settes et par-tre dager før brygging. Bruker du en stor starter, er det best å la den gjære helt ut, og deretter sette den i kjøleskap for å få gjæren til å bunnfelle et døgn eller to før bruk. Når det er tid for å tilsette gjæren til dekanterer du av det meste av "ølet" over fjæren. Da unngår du å tynne ut ølet ditt unødig. Det finnes forøvrig artikler om gjærstartere i medlemsseksjonen "Det lille ekstra".

Dette høres komplisert ut, og så må jeg i tillegg kjøpe spraymalt når jeg gjør det allgrain. Finner ikke den seksjonen du snakker om?

Du må være medlem i Norbrygg for å få tilgang.

Startere er ikke egentlig særlig komplisert, og det er mye rimeligere og forsåvidt også bedre enn å bruke flere pakker. Spraymalt får du kjøpt der du kjøper gjær og malt forøvrig.

Gjærbehandling og gjæring er det absolutt viktigste aspektet i bryggingen hvis man ønsker best mulig resultat, så det er absolutt verdt å jobbe litt for å gjøre dette riktig. Hvis du skaffer deg en erlenmeyerkolbe på 2-5 liter, kan du koke starterne dine direkte i denne. Det eneste som kreves er egentlig litt planlegging noen dager i forveien av bryggingen.

Supert, den gav det svaret jeg tenger. Da har jeg bare et spørsmål til, hva bør jeg gjøre med de 20 literne med tysk lager som gjærer meget tregt (den skummer). Bør jeg lage meg en starter, og tilføre, eller er det vasken med den?

forresten, er det samme hvilken spraymalt en velger?

Jeg er nybegynner selv. Jeg ville smakt på det du har nå. Smaker det godt ville jeg prøvd med ny/mer gjær/starter, og gjæret videre på 8-10 grader.

Til starter bruker jeg den lyseste typen. (fikk det rådet/formaningen av en av bryggerne på Bryggselv i går, og er i besittelse av to pk. mørk DME - som jeg nå må finne på noe annet morsomt jeg kan bruke det til)

luktet på den i forrige uke, da luktet den som en aromatisk pils, med snev av gjær lukt. Hva er egentlig foskjellen på DME og spraymalt, og hvilken er best til starter?

Tilbake
Topp