Hei folkens tenkte jeg skulle legge oppskriften min ut her for kommentarer før jeg setter i gang.
Kjappt og enkelt.
Mål: 20l Ingefærbrygg med 5.5% styrke
Oppskrift
1-2kg ingefær rot (fersk) Kuttet
4 Sitroner revet og most
2Lime revet og most
300g Sultanas (spesielle rosiner)
10g Champagne gjær
1 spiseskje Muskat
1 spiseskje nellik
2 kg Malt ekstrakt (Beer enhanser)
500g brunt sukker
200g honning
25 liter kokt og nedkjølt vann
Fremgangsmåte:
Ingefær i blender med skall og alt. Rasp av skallet fra Lime og sitron, mos resten
Kok en liter vann og ha oppi siron og lime skall pluss al juicen. Ha oppi all ingefær og varm alt til det koker. Bruk ei stor gryte da det kan bli mye som skal oppi. La det boble i noen minutter Dump oppi maltekstraktet, det brune sukkeret og honningen. Rosinene(Sultanas skal direkte i gjæringsfatet)
Kok i 30min
Hell alt oppi gjæringskaret og ha i krydder. Bland. Tilsett 22L med vann og sjekk tempen. Når den er rundt 20-22 grader kan du ha oppi gjæren. Ta en OG kontroll før du tilsetter gjæren og noter resultatet. Rist godt for å få inn oksygen i blandingen. Tar ca en uke med gjæring
Hva tror dere vil dette funke?
oppskriften har jeg egenhendig googlet meg frem til
otto Ø
Kjappt og enkelt.
Mål: 20l Ingefærbrygg med 5.5% styrke
Oppskrift
1-2kg ingefær rot (fersk) Kuttet
4 Sitroner revet og most
2Lime revet og most
300g Sultanas (spesielle rosiner)
10g Champagne gjær
1 spiseskje Muskat
1 spiseskje nellik
2 kg Malt ekstrakt (Beer enhanser)
500g brunt sukker
200g honning
25 liter kokt og nedkjølt vann
Fremgangsmåte:
Ingefær i blender med skall og alt. Rasp av skallet fra Lime og sitron, mos resten
Kok en liter vann og ha oppi siron og lime skall pluss al juicen. Ha oppi all ingefær og varm alt til det koker. Bruk ei stor gryte da det kan bli mye som skal oppi. La det boble i noen minutter Dump oppi maltekstraktet, det brune sukkeret og honningen. Rosinene(Sultanas skal direkte i gjæringsfatet)
Kok i 30min
Hell alt oppi gjæringskaret og ha i krydder. Bland. Tilsett 22L med vann og sjekk tempen. Når den er rundt 20-22 grader kan du ha oppi gjæren. Ta en OG kontroll før du tilsetter gjæren og noter resultatet. Rist godt for å få inn oksygen i blandingen. Tar ca en uke med gjæring
Hva tror dere vil dette funke?
oppskriften har jeg egenhendig googlet meg frem til
otto Ø