Kristian Skreosen skrev:HåvardMcTwist skrev:Miguel skrev:Jeg har noe villgjær hvis du vil ha. Aner ikke hva det er, fant det under en bringebærbusk.
Hvordan ser villgjær ut? Har du bilde?
+1 !
Miguel skrev:Kristian Skreosen skrev:HåvardMcTwist skrev:Miguel skrev:Jeg har noe villgjær hvis du vil ha. Aner ikke hva det er, fant det under en bringebærbusk.
+1 !
Det ser ut som helt vanlig gjær. Hadde ikke sett forskjell på det. Jeg har på et WL-rør men det bruste over da jeg åpnet det så bildet hadde blitt spolert. Det lukter cider/champagne av gjæren iallefall.
Kristian Skreosen skrev:Hva kan jeg gjøre med del tre?
Er det ikke mulighet for at disse bøttene skal sette smak på brygget?Kristian Skreosen skrev:ØlBelge skrev:Hvorfor skal du kaste bøttene etterpå?
Rett å slett for å poengtere at jeg ikke tørr å bruke f.eks. gjæringspann om igjen etter en fremprovosert infeksjon.
Bøttene koster 10kr på Europris. Trenger ikke flere bøtter.
Ellers takk for mange gode tips. Skal bruke fler av dem. "Updates" kommer![]()
Jens Kristian skrev:Kristian Skreosen skrev:ØlBelge skrev:Hvorfor skal du kaste bøttene etterpå?
Rett å slett for å poengtere at jeg ikke tørr å bruke f.eks. gjæringspann om igjen etter en fremprovosert infeksjon.
Bøttene koster 10kr på Europris. Trenger ikke flere bøtter.
Ellers takk for mange gode tips. Skal bruke fler av dem. "Updates" kommer![]()
Er det ikke mulighet for at disse bøttene skal sette smak på brygget?
OlavRenolen skrev:Miguel skrev:Kristian Skreosen skrev:HåvardMcTwist skrev:Miguel skrev:Jeg har noe villgjær hvis du vil ha. Aner ikke hva det er, fant det under en bringebærbusk.
+1 !
Det ser ut som helt vanlig gjær. Hadde ikke sett forskjell på det. Jeg har på et WL-rør men det bruste over da jeg åpnet det så bildet hadde blitt spolert. Det lukter cider/champagne av gjæren iallefall.
Jøss, vokste dette på stammen av busken eller?
Anders- skrev:Stramme til "mutteren", som sitter på innsiden av gjæringsdunken, etter at gjæringen har startet. Med bare hender selvfølgelig..
Hehe, har gjort det da jeg oppdaget en halvliter vørter i bunnen av gjærskapet etter et døgn fra et 60 liters gjæringskar. Vasket meg godt og sprayet armen helt opp til armhulen med starsan. Slapp faktisk unna infeksjon.
Gå for denne, samt finger'n i knapphullet som du foreslår, så kan du invitere til blindtesting :fyflate:Kjetil S skrev:Det kan kanskje være lurt å bruke bakterier som ellers er sannsynlig å møte på i øl, så hvorfor ikke hive oppi et par-tre maltkorn. Ingen vits i å overdrive infeksjonen heller.