Planlegger å gjøre et forsøk med fersk gjær. Det blir første gang, derfor har jeg spurt Google om fremgangsmåte. Fant en hjemmebryggers bekjennelser, den var forholdsvis utfyllende. Spørsmålet jeg sitter igjen med er, hvorfor er den mengden oppgitt der såpass forskjellig ift det MrMalty anbefaler meg å bruke. Det blir fort dobbel mengde, både for fersk gjær/gjærstarter og med tørrgjær.
Hva er da å anbefale? Ser jo at den metoden som nevnes på bloggen forutsetter nitrogen, sink og O2, men kan det redusere mengde starter er det lett verdt det. Skal man brygge en 20L batch lager med litt alkohol, må jeg nesten til med en 10L pøs om jeg skal gå ut fra hva MrMalty sier.
For tørrgjær, gir MrMalty en anbefalt mengde som er nokså nøyaktig dobbel av hva som står i bloggen.
Noen som kan gi meg fasiten?
Hva er da å anbefale? Ser jo at den metoden som nevnes på bloggen forutsetter nitrogen, sink og O2, men kan det redusere mengde starter er det lett verdt det. Skal man brygge en 20L batch lager med litt alkohol, må jeg nesten til med en 10L pøs om jeg skal gå ut fra hva MrMalty sier.
For tørrgjær, gir MrMalty en anbefalt mengde som er nokså nøyaktig dobbel av hva som står i bloggen.
Noen som kan gi meg fasiten?