Hvorfor så stor gjærstarter?

Planlegger å gjøre et forsøk med fersk gjær. Det blir første gang, derfor har jeg spurt Google om fremgangsmåte. Fant en hjemmebryggers bekjennelser, den var forholdsvis utfyllende. Spørsmålet jeg sitter igjen med er, hvorfor er den mengden oppgitt der såpass forskjellig ift det MrMalty anbefaler meg å bruke. Det blir fort dobbel mengde, både for fersk gjær/gjærstarter og med tørrgjær.

Hva er da å anbefale? Ser jo at den metoden som nevnes på bloggen forutsetter nitrogen, sink og O2, men kan det redusere mengde starter er det lett verdt det. Skal man brygge en 20L batch lager med litt alkohol, må jeg nesten til med en 10L pøs om jeg skal gå ut fra hva MrMalty sier.

For tørrgjær, gir MrMalty en anbefalt mengde som er nokså nøyaktig dobbel av hva som står i bloggen.

Noen som kan gi meg fasiten?

Tror de fleste her anbefaler MrMalty. Lager ikke store startere på rører lenger. Lager en mindre, og setter en liten batch øl, så bruker jeg slurryen fra dette på større batcher. Batchene her på huset har passert 100liter, så det ville blitt heftige saker for magnetrøreren.

Bruk brewersfriends kalkulator, og legg deg litt over Braukaiser, kanskje. Jeg kommer i alle fall greit ut med den strategien. Ellers er det å sette en liten øl som starter noe jeg har veldig god erfaring med:). Det blir gjær som gjør jobben uten å krangle. (Har gjort det med wlp566 og wlp013.)

Hei

Sliter med det samme spørsmålet, hvorfor så stor starter ?
Se vedlagt utklipp fra Mrmalty, hvorfor blir starteren på nesten 5 liter?
Det er jo 1/4 av ferdig øl ?
Mener jeg har lagt inn riktige data i Mr.Malty
Men forstår ikke Growth Factor, selv om jeg har lest beskrivelsen flere ganger
upload_2015-10-28_12-49-54.png

Nå vet jeg ikke hvordan kalkulatoren regner growth factor, men 4,89 liter er jo om du bruker 2 rør på intermittent shaking. Du kan justere slideren og få mindre startervolum (= flere rør) eller motsatt.

Regnestykket uten starter er som følger:

Antall levedyktige gjærceller som trengs per milliliter per grad Plato (ifølge Mr. Malty):
750 000 (ale)
1 500 000 (lager)

20 liter lager (20 000 ml) med OG på 1,071 (= 17,1 plato) gir:

1500000 x 20000 x 17,1 = 513 000 000 000 (513 mrd celler)

70-140 milliarder celler (http://www.whitelabs.com/resources/homebrew-starter-tips) pr White Labs-rør gir snitt på 105 mrd celler (appen til Mr.Malty er noe mer forsiktig, og antyder 84,7 mrd celler ved 85% viability).

Med viability på 85% gir dette 89,25 mrd levedyktige celler pr rør, altså 5,7 rør.

Hei

Sliter med det samme spørsmålet, hvorfor så stor starter ?
Se vedlagt utklipp fra Mrmalty, hvorfor blir starteren på nesten 5 liter?
Det er jo 1/4 av ferdig øl ?
Mener jeg har lagt inn riktige data i Mr.Malty
Men forstår ikke Growth Factor, selv om jeg har lest beskrivelsen flere ganger
Vis vedlegget 21271
Skal du brygge en lager med OG 1,071? Ellers syns jeg også det høres rart ut med SEKS pakker gjær på 20 liter.

@HåvardK , jeg skal lage en Dobbel bokk , må jo ha litt ABV :D.
@glennrlie , Så det du skriver med enklere ord er at Mrmalty har rett ?
Jeg ønsker å bruke så få WLP800 rør som mulig de koster jo penger.
Så da er det bare og skaffe seg en magnet rører ?

Så det du skriver med enklere ord er at Mrmalty har rett ?

Vel, rett og rett. Kalkulatoren er vel kjent for å ta litt i, slik at man gjerne overpitcher litt fremfor å underpitche. Du må nesten velge hvilken skole du vil tilhøre; Jamils eller Kai Troester ;)

Du får nok godt øl uansett hvilken du bruker, selv om mengdene på rør og starter vil variere. At en høy gravity lagerøl trenger mye levedyktig gjær er dog udiskutabelt, så jeg ville ikke spart på pengene på gjær (med mindre du vil ha 20 liter søt fuseløl) ;)

Jeg bruker utelukkende Mr. Malty, og det fungerer for meg. Andre sverger til Braukaiser.

Vel, rett og rett. Kalkulatoren er vel kjent for å ta litt i, slik at man gjerne overpitcher litt fremfor å underpitche. Du må nesten velge hvilken skole du vil tilhøre; Jamils eller Kai Troester ;)

Du får nok godt øl uansett hvilken du bruker, selv om mengdene på rør og starter vil variere. At en høy gravity lagerøl trenger mye levedyktig gjær er dog udiskutabelt, så jeg ville ikke spart på pengene på gjær (med mindre du vil ha 20 liter søt fuseløl) ;)

Jeg bruker utelukkende Mr. Malty, og det fungerer for meg. Andre sverger til Braukaiser.
Hei

Takk , jeg får prøve meg frem vilken jeg føler er best.
Men ser at magnetrører må jeg ha;)

...

Og noen legger seg et sted i mellom:). Mener forøvrig jeg har hørt kloke bryggerhoder si at Kai Troester (Braukaiser) er grei nok på normalstyrkeøl, mens man bør gå litt opp fra hans anbefalinger hvis man brygger tyngre saker?

Og noen legger seg et sted i mellom:). Mener forøvrig jeg har hørt kloke bryggerhoder si at Kai Troester (Braukaiser) er grei nok på normalstyrkeøl, mens man bør gå litt opp fra hans anbefalinger hvis man brygger tyngre saker?
Ja det finnes ikke bedre læring enn egene erfaringer! Jeg kjøper et rør til å lager en passe startet!

Hei

Takk , jeg får prøve meg frem vilken jeg føler er best.
Men ser at magnetrører må jeg ha;)
Hvis du mekker magnetrører selv, er vel dette greit nok. Men det går greit å lage starter uten rører også, så lenge en får ristet jevnt og trutt. Har funket for meg, i hvert fall.

Edit: Mitt poeng er at det jo koster en del å kjøpe en slik rører, og da tar det jo noe tid før en får spart inn dette med mindre gjærbruk.

^ Den største utgiften er jo DME. Løsning: Legg i litt ekstra malt når du brygger, og fiks starter til neste batch. Kanskje får du bedre øl, også, når du ikke bruker det siste du tyner ut av mesken til selve bryggingen:).

Hvis du mekker magnetrører selv, er vel dette greit nok. Men det går greit å lage starter uten rører også, så lenge en får ristet jevnt og trutt. Har funket for meg, i hvert fall.

Edit: Mitt poeng er at det jo koster en del å kjøpe en slik rører, og da tar det jo noe tid før en får spart inn dette med mindre gjærbruk.
Ok da prøver jeg uten rører . Har begynt å kjøpet inn deler til magnetrøre men mangler vifte og omformer! Letter etter en gammel PC men finner ingen for tiden!

Sist redigert:
Tilbake
Topp