Hvorfor ikke mekanisk relé?

Det som helt klart forvirer er at de rene temperaturstyrinegne (on/off) som STC-10000 ofte omtales som PIDer her på forumet.
(Dette som en generell kommentar)

Sikkert bare jeg som er vrang og vanskelig, men jeg syns fremdeles at det virker tungvindt fremfor å regulere effekten direkte  :bank2:

knutrw skrev:
Sikkert bare jeg som er vrang og vanskelig, men jeg syns fremdeles at det virker tungvindt fremfor å regulere effekten direkte  :bank2:

Da gjør du det med en analog PID-regulator, men det er sikkert en kostbar sak ift den enkle reguleringen vi har behov for.

knutrw skrev:
Å regulere effekten er fint til å få "passe" kok. Med 230VAC og fleire kilowatt er det derimot upraktisk med eit potensiometer i serie med varmeelementet, for å sette ting på spissen. Derimot kan ein pulse effekten til elementet med varierande av- og på-tider, og slik få ein variabel gjennomsnittseffekt. Dette kallast PWM. PID-regulatorane brukar denne teknikken til å reulere effektbehovet med. Behovet for effektpådrag er rekna ut etter avvik mellom faktisk målt temperatur og ønska temperatur etter PID-algoritmen.

Ein annan mogelegheit for effektregulering av 230AC er fasevinkelkontroll (lysdimmer), men dei fleste PID'ar brukar PWM (slow-PWM er det ofte kalla i dette tilfellet). Det fins temperaturkontroll-PID'ar som har analog ut, og kan i teorien koblast til ein triac-basert fasevinkelkrets, men det blir gjerne å overkomplisere problemstillingen ein smule. Men triacen (som er den aktive komponenten i både SSR og dimmer/fasevinkelstyring/PPC) har berre to tilstandar, enten av eller på. Så den vil uansett enten gi elementet full effekt eller ingen effekt, slik at tidsaspektet må uansett inn i bildet for å kunne få fram ein snitteffekt.

Kravet til reguleringsnøyaktighet bestemmer vel hvilket utstyr som kreves til reguleringen.
PID regulering (uansett om pådraget overføres til varmelementer via rele/ssr/fasevinkel m.m) kan vel ikke være nødvendig for å holde en nøyaktig nok mesketemperatur?

Jeg har full forståelse for den tekniske utfordringen, og at det er moro å få dette til å fungere.
Men, om man ikke er elektrokyndig, så er det det vel en viss risiko ved egenkobling/modifisering av diverse utstyr innkjøpt via ebay?
Jeg tenker da både på bryggmesterens helse, og evt. regress fra forsikringsselskap om huset brenner ned.

Jeg har brukt en  UT-200 f.eks fra bryggselv (kr 600) til å styre meskingen på de 10 siste bryggene (BB30 med sirkulasjonspumpe).
Lovlig og risikofritt, og fungerer bra nok for meg.

Nødvendigheiten av nøyaktigheit kan sjølvsagt diskuterast. Det spelar og ein stor rolle korleis utstyret ellers er utforma.

Angåande el.sikkerheit må kvar og ein kjenne sine begrensingar og utøve nødvendig aktsomheit. Men for mange er ikkje dette rakettforskning

:) Har sett noen bilder av arrangement her inne der kjerring, unger og husdyr ikke bør komme for nærme uten at bryggmesteren passer nøye på sikkerheten:)
Og da er jo poenget med en PID borte om du må stå og nistirre på utstyret under hele bryggeprosessen:)

Monter i et låsbart skap. Selv skal jeg alltid holde det under oppsyn. PID-oppsett er jo ikke for å slippe å være tilstede, men heller fordi fingrene mine duger lite til temperaturmåling og jeg er ikke matematisk nok av meg til å regne når jeg må slå av et element for å unngå å overskyte på temperatur.

jk skrev:
Jeg har brukt en  UT-200 f.eks fra bryggselv (kr 600) til å styre meskingen på de 10 siste bryggene (BB30 med sirkulasjonspumpe).
Lovlig og risikofritt, og fungerer bra nok for meg.

Det er nettopp pumpen som tilfører "kald" mesk til elementet som gjør at temperaturen ikke kommer over innstilt.
Når du har samme regulering i en HLT vil temperaturen stige etter at termostat har slått seg av, hos meg hele 3 grader.

jk skrev:
PID regulering (uansett om pådraget overføres til varmelementer via rele/ssr/fasevinkel m.m) kan vel ikke være nødvendig for å holde en nøyaktig nok mesketemperatur?

Nei, det er det sannsynligvis ikke. En god termostat vil nok i de aller fleste tilfellene være godt nok, men er mye vanskeligere å få tak i enn en PID-kontroller.

Tilbake
Topp