Hvorfor ikke mekanisk relé?

Jeg har et lite vikariat i en bedrift som driver med salg og service på motorløsninger og deres kjølesystem til skip. Jeg har fått hjelp her til å koble sammen en PID til en PT100 og SSR, men mange av de som har kikket på det har stusset over hvorfor jeg bruker SSR når de mener at et mekanisk relé burde kunne gjøre samme nytten uten varmeutvikling.

Fordi PID'en ikke kun slår av og på. Den pulser når den nærmer seg temperaturgrensene og et mekanisk rele ville nok ta kvelden ganske fort.

SSR er mer robust, men siden det er halvlederteknologi vil den avgi en del varme så det kan være lurt å montere kjøleribber.

Dag skrev:
Fordi PID'en ikke kun slår av og på. Den pulser når den nærmer seg temperaturgrensene og et mekanisk rele ville nok ta kvelden ganske fort.

Den pulserer ikke, den svinger seg inn på den effekten som skal til for å holde temperaturen. Men du har rett i at den ikke slår av og på, den er konstant på.

knutrw skrev:
Dag skrev:

Den pulserer ikke, den svinger seg inn på den effekten som skal til for å holde temperaturen. Men du har rett i at den ikke slår av og på, den er konstant på.

SSR'en slår seg kun av og på, så det er enten full effekt eller null. Jeg vet ingen ting om denne PID'en, men antar den pulserer (puls-bredde-modulasjon) når den svinger seg inn.

Ja, det er snakk om pulsbreddemodulasjon. SSR'en regulerer ikke effekten analogt, det er enten av eller på. På SSR'en står det gjerne 3-32V på inngangssiden, men det er bare det spenningsnivået på styringen den vil virke med. Ett eller annet innenfor der er OK. Det finnes analoge SSR'er også, slike som man kontrollerer med et potmeter, men det er 'something completely different'.
Har forøvrig en slik også, den er fenomenal til å justere kokingen på BB30....

Ok, så for ordens skyld er det SSR som pulserer da ved å bruke PWM? PID er jo bare en algoritme for hvordan du vil nå et visst nivå fra et annet.

Ja, det er riktig. Men PID-kontrolleren bruker denne algoritmen for å produsere det modulerte pulstoget som går inn på SSR'en. SSR-utgangen på PID'en pulserer!

Men tilbake til trådstarten, så lurer jeg på hvorfor de stusser over bruken av SSR. Mekaniske releer er vel stort sett brytere som blir slått av/på med en spole og magnet, og hva mener de er fordel med det? Om den tåler den mekaniske belastningen så blir det vel bråkete å høre på, og billigere er de vel heller ikke?

Larzan skrev:
Men tilbake til trådstarten, så lurer jeg på hvorfor de stusser over bruken av SSR. Mekaniske releer er vel stort sett brytere som blir slått av/på med en spole og magnet, og hva mener de er fordel med det? Om den tåler den mekaniske belastningen så blir det vel bråkete å høre på, og billigere er de vel heller ikke?

Mangel på kunnskap.
Det er mer enn 30 år siden jeg begynte som elektriker og mer enn 33 år siden jeg lerte om fordelen til PID men har alikevell aldri sett en slik.

Jeg bruker en UT-200 termostat til å styre både mesking (BB30) og etterpå den samme termostaten til å styre kjøleskapet for gjæring.

Under mesking har jeg temperaturføleren på slangen etter sirkulasjonspumpa (med litt isolasjon rundt). En differanse på 0,5 grader mellom ut og innslagstemperatur under mesking gir en akseptabel temperatursvingning uten at inn/utslaget blir så hyppig at det sliter på utstyret slik jeg ser det. Stegmesking uten problemer.

Under gjæring har jeg 2 grader i differansetemperatur mellom inn/ut for å få en akseptabel lav inn/utkoblingsfrekvens på kjøleskapet.

PID regulering er Rolls Royce, men ikke nødvendig til ølbrygging slik jeg ser det.

Et mekanisk rele vil fungere, men det er ikke noen fordel, og den som påstår at et mekanisk rele ikke vil avgi varme ved såpass hyppig av/på-drag, og slites av det over tid, den bør nok finne fram læreboka en gang til....
Mekaniske rele er også..... mekaniske, med tilhørende treghet i bevegelse, lyd i bevegelse, osv.
De som lurte på hvorfor, spør dem hvorfor ikke.... :)

Om du bruker SSR eller rele/kontaktor spiller liten rolle for selve reguleringsprosessen. man kan stille inn tidsintervall på de fleste PIDer. setter man denne kort f.eks 2 sekunder vil et pådrag på 50% tilsi 1 sekund på og 1 sekund av. setter man 60 sekunder tidsintervall vil det samme pådraget gi 30 sek på og 30 sek av.kortere tidsintervaller gir mer nøyaktig regulering men flere av/på sykluser. en SSR har ikke mekaniske deler og blir derfor ikke slitt ut på samme måte som et rele/kontaktor. Jeg valgte SSR for å slippe lyden av en kontaktor som slår 10 ganger i minuttet.

Hvis man ikke får styre effekten analogt, hva er da fordelen med PID-regulering fremfor termostat?

knutrw skrev:
Hvis man ikke får styre effekten analogt, hva er da fordelen med PID-regulering fremfor termostat?

En digital PID-regulator merker eventuelle tregheter i systemet og kan f.eks. slå av oppvarmingen når temperaturen nærmer seg så man får et bedre innsving. Med pulsbreddemodulasjon kan den pulsere med ulike bredde for å simulere ulike analoge pådrag. Med en P-regulator (termostat) vil den slå seg av først når den har blitt litt for varm, og man kan få et etterslep i oppvarmingen (f.eks. fordi kokeplate fortsatt er varm) som gir deg for høy temperatur i en periode.

Tilbake
Topp