Hvordan få tak i vann på kjøkkenet

Jeg brygger på kjøkkenet, og surret en stund med å koble fra oppvaskmaskinen for å bruke vannuttaket til kjøling. Men så fant jeg denne på Biltema: http://www.Biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning-og-Pumper/Krantilkobling-14023/ Det kommer ikke frem av bildet på Biltema hvordan denne virker, så jeg tok et bilde av dingsen i bruk. Den er genial, anbefales!! :)  Se bilde, tror denne passer på de fleste kraner. Den er potte-tett her.

Vedlegg

• 2014-03-08 03.41.41 (Medium).jpg
    2014-03-08 03.41.41 (Medium).jpg
    149,4 KB · Sett: 587
Ikkje dum, og til den prisen er det jo rimligare enn å kjøpe overgang, pluss gardenakobling.
Skal prøvast :)

Genial disse. Har brukt en slik i 6-7 år til fylling av akvarie. Fortsatt potte tett.

Nei å nei! For ett lykketreff!
Kjerringa er på sydenferie med barna, og jeg skal endelig brygge inne.
I går kveld fant jeg ut at overgangen jeg har, ikke passer i kjøkkenkranen min... Jeg ble mildt sagt frustrert!

Men nå blir det en svipptur innom biltema, og vips så blir det brygging!
Ante ikke at det fantes sånne dingser.

TAKK!!

Ooh lykke!! Overgang til kjøkkenkrana min er omtrent umulig å få tak, så har til nå brukt "trikset" med å ta av skuffen under vasken, koble fra oppvaskmaskin, og koblet til kran. Det blir tur til biltema før neste brygging!! TAKK

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Hvis det er langt til biltema så har nok din lokale rørlegger en overgang hvis du skrur av perlatoren. Koster ikke mangen kronene den heller :)

Hyggelig å kunne bidra med tips som noen har bruk for, særlig i første post i forumet.  Hei!  :biersmile:
Jeg er rimelig fersk. Har brukt en del ølsett/ekstrakt tidligere, nå brygger jeg med BeerBrew30. Kjører batch #2 på denne i dag, en IPA. Ser bra ut så langt.  :)

Dere som har prøvd denne kran tilkoblingen fra biltema, ser det ut til at den vil funke på denne kranen? Slipper kanskje kjøre og bomkjøpe:)

Vedlegg

• IMG_20141115_153234.jpg
    IMG_20141115_153234.jpg
    158,4 KB · Sett: 108
Jeg tviler litt på at den passer. Siden den krana er skrå der vannet kommer ut. Kan du skru av den delen?

Eg har ikkje brukt Biltema varianten men den ser ut til å vera noko du monterar utanpå ein vanleg kran og sikkert skrur til for å få den tett. Tvilar den vil fungar på din kran sidan den har eit utløp som står i vinkel på hoveddelen av røret. Har du forsøkt å skru av denne delen - det er ofte eit filter der. Ta den isåfall med delen til Biltema så finn du kanskje ein overgang som passar som har same gjenger (utvendige). F.eks. noko frå denne sida http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Overgangsnipler/Overgangsnipler-87220/

Er du heldig er det 87220. Er du mindre heldig er det 87223 (den tvilar eg på går greit pga. at det ikkje er sikkert at M gjengene går langt nok slik at den sekskanta delen vil koma i konflikt med hoveddelen av kranen). Iåfall er det kanskje lurast å gå til ein rørleggjarbutikk som vel har overgang frå M22 til utvendig 1/2".

Ja jeg fikk skrudd den av med litt makt nå. Håper det fungerer med en overgang, men den ser Ganske dyp ut og i vinkel. Legger ved et bilde så kom gjerne med forslag. _20141115_182029.JPG_20141115_182029.JPG

Sånn for ordens skuld: kjøkkenkranar har litt forskjellige gjenger M22 eller M24 eller M26 (og utvendige og innvendige..) (og kanskje enno nokre variantar).

Ta med den delen du heldt i handa til Biltema og så får du snika deg til å opna pakken for å sjekka om den passar. Som sagt - er du heldig passar kanskje M22 varianten. Sjekk også at du har nok gjenger på "rørgjengesida" til å kobla på krantilkoblinga som vist ovanfor. Eg måtte for min del til med enno ein overgang for å få det til.

Ellers så ser det jo også ut til at du kanskje kan bruka den opprinnelege krankoblinga i artikkelen når du har tatt av dette framme på kranen - om den då vil sitja godt nok. (kanskje du må sikra den på ein eller annan måte).

Tilbake
Topp