Hvordan få av etiketter på Nøgne Ø flasker

Virker litt mer styr enn å fylle kokende vann i og bare dra den av 30 sekunder senere - så godt som helt uten lim... Har man kokende vann i flaska er men vel også greit i gang med rengjøring....

Varmtvann fra krana mi holder 65 grader, det funker også
65 grader, tilfeldig?
don't get any idea

Sist redigert av en moderator:
På siden av oppskrifter, men kunne dere vurdert å bruke en annen type lim på etikettene? Flaskene er fine og de går lett av med vamt vann, men mye kliss som sitter igjen

Da hadde jeg kanskje kjøpt Nøgne ennå litt oftere :)
Det du trenger er riktig "verktøy". Kjøp Prickbort hos Rusta, spray på limet, vent 10 min og tørk vekk med papir, ferdig :cool:

Vel nesten, er greit å vaske med zalo etterpå så det ikke lukter avfetting av flaskene :p

På siden av oppskrifter, men kunne dere vurdert å bruke en annen type lim på etikettene? Flaskene er fine og de går lett av med vamt vann, men mye kliss som sitter igjen

Da hadde jeg kanskje kjøpt Nøgne ennå litt oftere :)
Da jeg ble ansatt som markedssjef på Nøgne Ø i 2013 var faktisk dette ett av mine mål. Jeg var selvfølgelig ivrig hjemmebrygger på den tiden og hadde mange dypdykk i Nøgne Øs flaskecontainer utenfor bryggeriet. Å få av etikettene var rett og slett et helvete!
I 2015/2016 byttet vi design fra oval Ø til rund Ø, og vi kjørte mange tester med vår etikettleverandør, Digitaletikett i Gaupne. Vi landet på en etikett som ikke hadde det samme «superlimet» som jeg hatet som hjemmebrygger. Men: vi tapper ølet vårt kaldt (ca 2-3 grader, hvis jeg husker korrekt) så vi må rett og slett ha etiketter med «godt» lim. Som nevnt har vi hatt dere hjemmebryggere i tankene, men vi må også sørge for at etikettene sitter fast på en flaske med kaldt øl.
Jeg har brukt følgende metode for å fjerne disse etikettene:
Fyll flasken med kokende vann. Vent ett minutt og riv etikettene av.

Ja, husker det var en periode de var en drøm å dra av
Men det er vel ikke værre enn å finne fra rette kjemikalier når man virkelig trenger flasker

Den gamle skirensen var veldig effektiv, men selvfølgelig, de måtte forandre på den så den som selges nå krever mer jobbing. Men fordelen er at nå kan den brukes innendørs, lukter ikke så sterkt lenger.

Fyll flasken med kokende vann. Vent ett minutt og riv etikettene av.
Jeg bruker samme måte, men der sitter mye lim igjen. Jeg fjerner dette med å ha litt rapsolje på et tørkepapir. Gnir av limet med olja, mens flaska fortsatt er varm. Tørker oljerestene av med et reint tørkepapir. Det skal sies at er er enklere å fjerne limet fra Kinn og 7 Fjell enn Nøgne med denne metoden.

Jeg bruker samme måte, men der sitter mye lim igjen. Jeg fjerner dette med å ha litt rapsolje på et tørkepapir. Gnir av limet med olja, mens flaska fortsatt er varm. Tørker oljerestene av med et reint tørkepapir. Det skal sies at er er enklere å fjerne limet fra Kinn og 7 Fjell enn Nøgne med denne metoden.
Jeg flenser av etikettene med ei sånn lita skrape med utskiftbare blad. Det tar en del av limet, og det blir lettere å få av limrestene enn om du bare river av etikettene. Men på den annen side er jo flensinga en liten jobb, også:).

Kinns lim er lettere å fjerne enn NØs, ja.

Her er den opprinnelige store tråden, 24 sider:): https://forum.norbrygg.no/threads/hvordan-fa-av-etiketter-pa-nogne-o-flasker.1240/

Jeg fyller flaskene til ca toppen på etiketten med varmt vann og lar den stå litt. Drar av etiketten. Det er alltid igjen en del lim, da sprayer jeg på Label off fra biltema (sikkert ca samme gugga som Prickbort, bør nok brukes ute, men gjør det som regel på kjøkkenbenken). Har lite tro på ovnsrens, fastbrente rester inne i en ovn er såpass annen kjemi enn etikettlim, men om det funker hadde det vært kult å vite.

Jeg fyller flaskene til ca toppen på etiketten med varmt vann og lar den stå litt. Drar av etiketten. Det er alltid igjen en del lim, da sprayer jeg på Label off fra biltema (sikkert ca samme gugga som Prickbort, bør nok brukes ute, men gjør det som regel på kjøkkenbenken). Har lite tro på ovnsrens, fastbrente rester inne i en ovn er såpass annen kjemi enn etikettlim, men om det funker hadde det vært kult å vite.
Kjøpte en boks av det der den gang, og fant ut at for det første stinka det helt forj...... , og for det andre var det enklere å bruke matolje og papir.

Boksen står nå der, og hvis noen som har lyst til å teste, kjører forbi her, så gjør ikke det, men stopp og bank på, så skal det vanke kaffe og limfjernerboks:).

Enkleste måten jeg fant var å nuke de et par min i mikro (husk noe å holde flasken i etterpå, de er varme) så skrape litt på kanten og bare rive av hele etiketten. Restelimet bare masserte jeg inn litt rapsolje med skrubb for å få bort restene og skyll. Done.

Tilbake
Topp