Hvor mye veier.. luft ??

Jeg har også kjøpt noen flere vekter her og der. Det som er lurt er å kjøpe en som kan kalibreres, og så kjøpe noen lodd som har korrekt vekt. Jeg bruker alltid å kalibrere vekten før jeg skal bruke den (og det er som regel også nødvendig).

Mynter fungerer også rimelig greit for å kalibrere. Ikke like bra som et godt sett med referansevekter, men mye mer tilgjengelig. Her er oversikt:
http://www.norges-bank.no/Sedler-og-mynter/Mynter/

Kjøpte en slik selv, veldig fornøyd - men har dog ikke kalibrert den, ref. glennrlie sitt innspill. Antok at når en vekt hadde såpass "findetaljert" skala så ville den uansett vise riktig innenfor omtrent et gram som er det eneste jeg bryr meg om.

Hjelper lite med findetaljert skala hvis den ikke er riktig nullstilt...

Joda, sant nok, but still... sammenlignet med kjøkkenvekten som bare viser i inkrement av 2 gram så var den en evig forbedring. Får prøve mynttrikset til Gustav for å se om den er "innafor" da...

#laossfåredigere

Takk for supert tips, @gustavf, sjekket vekten både med kronestykke og en tier, og samtlige målinger var innenfor 0.05g av referansevekten til Norges Bank, og det holder plenty for min del.

Jeg har merket at når batteriet på vekten begynner å nærme seg slutten, kan jeg få noen rare tall. Bare et tips....

Tja, en kubikkmeter luft ved havnivå og 20 grader temperatur veier ca 1.2 kilo. Som et fun fact kan det nevnes at luften som da finner seg på oversiden av et A4-ark veier flere hundre kilo. Vi merker dog ikke noe til denne vekten siden trykket er det samme på over- og undersiden av arket.
Det er en atmosfære trykk ved overflaten. En km2 cm i fra havoverflaten til stratosfæren.
En bar. Eller en kilo er vekten på luft.

Tilbake
Topp