Hvor mye varme uvikler en 45L ale-batch?

Satte en batch med 1318-gjær høstet direkte fra fire dager gammel batch. Denne står i fryseboks med varmekabel der jeg regulerer temperatur (varme og kjøl) med en temperaturkontroller (UT-ettellerannet), satt til 19 grader. I løpet av natten gikk strømmen i bryggeriet. En sikring hadde flippet. Avhengig av når det skjedde regnet jeg med at temperaturen kunne ha blitt for lav da det var 9 grader utenfor fryseboksen. Men inne var det 21 grader, og tilløp til stormgjæring.

Det kommer nok veldig an på gjærstammen hvor mye varme som genereres, men jeg har også sett at de engelske stammene jeg har brukt fort blir veldig varme under stormgjæring. Satte en juleøl med WLP002 for litt siden, og der måtte jeg åpne gjæringsskapet helt, og stenge av all varme for at det ikke skulle bli for hett i dunken. Da sto den i kjelleren som holder 10 grader, men allikevel opprettholdt dunken 20 grader under hele stormgjæringen! Tør ikke tenke på hva som hadde skjedd hvis bøtta hadde fått stå uforstyrret i det isolerte gjæringsskapet..

Tilbake
Topp