Hvor mye oksygen i vørter?

Har fått i hus oksygenflaske fra Jula, regulator fra Welduk og 2 micron brusestein fra Bryggselv.no.  Har ikke noe måleutstyr for oksygeninnhold, og håpte noen med samme utstyr kunne fortelle meg ca. dosering på 20-25L batch.  Har hørt ca. 1minutt, men er kanskje forskjellig til forskjellig type brusestein osv. Og åpning på ventil m.m :jaha:

Jeg har heller ikke fått anskaffet oksygenmåler. Kjører ca 70 % åpning i ca 1 minutt for ale.  Er nok i meste laget. Men for meg har det funket så langt. For pils har jeg utvidet med 30 sekunder ekstra. Måler er bestilt!!!

Jeg bruker 4lpr/min i 40 sek for ale, vet du ikke hvor mye som kommer ut av regulatoren blir det unøyaktig og på lykke og fromme.
Alibaba har masse billige, du kan de mer her : http://www.aliexpress.com/wholesale?SearchText=Flowmeter+for+oxygen&catId=0&initiative_id=SB_20130503104906

Du gjør ikke noe feil om du kjører 2 min. med god "røring" med steinen!

Nå betyr det jo mye om det er en ale eller en lager du brygger.. jeg kjører 2 min. på ales og minst tre på lager. (og etter mine målinger fungerer dette fint om du gir mellom 1.5 og 2 bar trykk). Andre her på forumet har andre målinger, det er kun du som har "rett"  ;), jeg kjører kun 20l batcher.

Har (etter målinger) gitt "for mye" oksygen, les. ppm 18 på lager, men kan ikke se at det gir noen negativ effekt, snarere motsatt.

Generelt gir heftig risting max. 8 ppm. 11 - 14 ppm er flott for ales. 13 - 16 ppm er glimrende til lager.

En god del oksygen forsvinner før gjæren rekker å starte, så min teori er at en anelse mer initielt gir bedre forhold for gjæren. Men, det er ditt brygg...  ;D

Var litt å velge i der gitt.. hvilken måler bruker dere. Virket jo rimelige, så er jo sånn sett ikke så mye å tenke på.  Ser jo etter noen mnd. i denne hobbyen at det aldri kommer til å ta slutt med nye innkjøp :)  Men det er vel som med alle hobbyer halve morroa :skitbra: 

Bruker for min del "Milwaukee MW600" for mine målinger; har ikke hørt den skal være dårlig. .. og ja, den er kalibrert ;D

Andre får snakke for seg selv!  :)

Janroar skrev:
Ser jo etter noen mnd. i denne hobbyen at det aldri kommer til å ta slutt med nye innkjøp :)
Om du er singel; bruk det du og ditt kredittkort selskap kan akseptere, har du en konemor; brygg dameøl!

Ja da trenger jeg nok oppskrifta til f.eks en Coors Light eller lignende.... Men nå er det nå slik at det dukker opp en H&M pakke med jevne mellomrom, så det jevner seg vel ut :)

Har dere med oksygenmåler målt hvor raskt o2 nivået faller etter tilsetting ned til likevektspunktet på ca 8-9 ppm?
Dvs hvor raskt  forsvinner oksygenet ut av vørteren? Minutter? Timer?

Tja... Har målt i vørter fra 13 ppm til 9. Det tok ca. 6 timer når vørteren var målt til 13 etter ca. 60 min. Brukte da 4-micron rustfri sten for beluftning. Om du leser litt rundt vil du finne et utall målinger og enda flere meninger... Nå må jeg være så ærlig å si at når jeg har brukt 5-6 timer for å lage den vørteren jeg vil ha for det brygget jeg vil ende opp med, så begrenser min "forskning" seg til såkalt NDT (non destructive test)  ::)

Da har du iallfall gjort et måleforsøk og har resultater. Om da alt overskuddet av oksygen er borte etter 6 timer, burde man da tilsette litt mer etter 6 timer for å være sikker på av gjæren har nok oksygen. Er det noen som vet hva industribryggeriene gjør, tilsetter de kanskje en liten mengde oksygen/luft kontinuerlig i et gitt antall timer?

Med 8 ppm har gjæren fremdeles gode vilkår! Gjæring er i god gang under de "forsøk" jeg har gjort. Kunne vært artig å kjøre et rent vitenskapelig forsøk rundt dette, som muligens er det du er på jakt etter js?  ;)

EDIT: Reagerer på din konklusjon om at "overskuddet" av oksygen var borte, uten at du begrunner dette. Når er det overskudd? For vilket type brygg? ved vilken temperatur? Veldig teknisk nå, men artig diskusjon og for en gangs skyld innenfor topic!

Etter 6 timer har nok gjæren allerede forsynt seg godt av oksygenet, så jeg tror ikke dette er problematisk i det hele tatt.

BaardS skrev:
Med 8 ppm har gjæren fremdeles gode vilkår! Gjæring er i god gang under de "forsøk" jeg har gjort. Kunne vært artig å kjøre et rent vitenskapelig forsøk rundt dette, som muligens er det du er på jakt etter js?  ;)

EDIT: Reagerer på din konklusjon om at "overskuddet" av oksygen var borte, uten at du begrunner dette. Når er det overskudd? For vilket type brygg? ved vilken temperatur? Veldig teknisk nå, men artig diskusjon og for en gangs skyld innenfor topic!
Ja litt teknisk, men med overskudd av O₂ så mente jeg alt O₂-innhold over likevektskonsentrasjoen på 8ppm. Ikke kritisk for hjemmebryggere, men i litt større skala er det kanskje vesentlig å holde O₂-konsentrasjonen stabilt oppe i et gitt antall timer.

Hei!

Et spørsmål fra en nybegynner;

Er oksygentilførsel ved oksygenflaske/brusestein et "must" for å få et drikkendes brygg, eller er dette kun for perfeksjonering?
Jeg har til nå satt en American Pale Ale (15L) og en Nut Brown Ale (20L), der utgjæringen tilsynelatende har gått bra ved å strø tørrgjær på toppen av vørteren (dvs. uten innristing eller annen oksygentilførsel).
Er det slik at jeg kan ha tapt noe i gjæringsprosessen som en kjenner vil bite seg merke i ved smaken på ølet, eller er det slik at så lenge utgjæring er oppnådd så er det ikke mer å gå på?

MAO: Hva er formålet med oksygentilførselen - og kan denne oppnås i tilstrekkelig grad med risting/røring?

Ikke nødvendig, men du oppnår ikke mer enn 8ppm oksygen med tilføring av luft (risting, akvariepumpe o.l.). Vi tilsetter oksygen fordi gjæren trenger det for å kunne formere seg. Det er igjen viktig for at gjæren skal klare å omdanne alt forgjærbart sukker, i tillegg til at viktige smakskomponenter (estere) skilles ut. Ideelt set bør man opp i 10-12 ppm, kanskje mer for lager og sterke øl, og det kan du bare oppnå med ren oksygen.

Men det går å lage gode øl uten å tilsette ren oksygen, også lager og sterke øl. Man kan kompensere noe med å bruke mer gjær eller riste inn mer luft 8-12 timer etter å ha tilsatt gjæren (viktig at gjæringen har startet når du gjør det).

Tilbake
Topp