Hvor mye humle er det i "industri" pils?

Viktste

Norbrygg-medlem
Er det noen som har peiling på hvor mye humle det brukes i f.eks. Rignes pils? Og bruker de bare bitter humle eller bruker de aroma og smaks humle også? Jeg bare lurer, siden mine pils så langt  har en helt annen smak (bedre selvsagt :biersmile:) enn butikk øl ...

Steinar har rett.

Industripils bruker oftest humle-ekstrakt, og dette har også sammenheng med dagens relativt kjedelige situasjon når det gjelder humle. Industrien har lagret store mengder ekstrakt i flere år pga overproduksjon. Land designert til humledyrking ble dermed gjort om til annet jordbruksareal. Plutselig var lageret tomt, humledyrkerne var få, og humleprisene gikk i været! 

Ekstrakten kan visst stå seg i mange år, og er ofte flere år gammel, mens pellets og hel humle som vi hjemmebryggere er vant til er ferskvare.

Når det gjelder humlemengde har jeg ikke peiling, men etter jeg begynte med hjemmebrygging synes jeg industripilsnerne er veldig svake!

Etter det jeg har observert hos Hansa, så bruker ikke de ekstrakt, i alle fall. Jeg tipper de bruker Magnum som bitterhumle (det var i alle fall Magnum i hauger og lass på humlelageret deres sist jeg var der...). For Hansas del er bitterheten 22 ibu, så da kan man jo bare regne. Tror nok de fleste produsenter av pils i Norge i alle fall bruker et minstemål av aromahumle også. Men mange industribryggerier bruker selvsagt ekstrakt.

Gahr skrev:
Etter det jeg har observert hos Hansa, så bruker ikke de ekstrakt, i alle fall. Jeg tipper de bruker Magnum som bitterhumle (det var i alle fall Magnum i hauger og lass på humlelageret deres sist jeg var der...). For Hansas del er bitterheten 22 IBU, så da kan man jo bare regne. Tror nok de fleste produsenter av pils i Norge i alle fall bruker et minstemål av aromahumle også. Men mange industribryggerier bruker selvsagt ekstrakt.

Jeg vil anta 20 kg magnumhumle på 27000 liter high-gravity-vørter (9.4%). Dette basert på hva jeg har hørt om Ringnes' brygging. Se oppskriften her:
http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=Industripils

Grove skrev:
Jeg tror de klarer seg med den humla som finnes igjen i flaska fra sist gang den ble brukt...

---

Det er nok ingen tvil om at bruk av humleekstrakt er utbredt blant industribryggerier:

http://blog.geirove.org/2007/02/probably-best-aroma-in-world.html
Jeg skulle gjerne ha visst hvor mange tusen liter dette lille glasset var ment til. :)

Det var vel dette glasset du og Richard lurte meg til å smake rett fra boks husker jeg rett?. Jeg hadde humlesmak i munnen resten av uka, ikke en god humlesmak således.. ;D

Tilbake
Topp