Det var litt uklart for meg hva du egentlig spør om her. Men jeg regner med at du lurer på hvor lenge den normalt står på røreren før du setter den i kjøleskapet.
I følge Palmer i den siste utgaven av How to Brew skal den stå og spinne i på røreren i bare halvparten av den tiden du beregner den trenger på å gå seg helt ferdig. Det er en litt uklar instruks; jeg skulle ønske han kunne satt det i forhold til kjennetegn på fermentering. Jeg vil tro at det dreier seg om å stenge av i det hovedgjæringen går mot slutten, og skummet begynner å synke.
Normalt tar det mellom 18 og 36 timer for en starter å bli helt ferdig. Har du relativt mye og frisk gjær, og setter den relativt varmt, går det fort, mens lite gjær/dårlig gjær/lav temperatur kanskje vil trenge den lengste tiden der. Du ser jo hvor fort det går også.
Poenget med å ta starteren av røreren, er å gi gjæren en oksygenfri periode, fordi den da kan bygge opp reservene av glykogen og trehalose.
Du bør forøvrig tilsette gjærnæring i enten starteren eller ølet - igjen i følge Palmer. Jeg synes det gir best mening å gjøre det i starteren.