Satte en IPA med OG 1.064 for 6 dager siden. Det er ca 17L øl, og det er gjæret ved 19 grader. Det tok ca 6 timer før det var aktivitet, og full fart i løpet av ca 12-18 timer. Etter dag 3 begynte det å roe seg litt, og dag 5 var det et "plopp" i gjærlåsen ca hvert minutt. Målte FG samme dag , og den var da nede i 1.014. Personlig synes jeg vel dette er tørt nok, og ønsker strengt tatt ikke at det skal gjære noe mer.
Men det fortsetter også i dag, på dag 6. Ett "plopp" hvert 1-2 min. Er dette normalt? Hvor lenge skal det pågå/når bør det bli helt stille?
Med en slik aktivitet, hvor mye kan jeg "frykte" at FG kryper nedover? (om i det hele tatt mulig å svare fornuftig på).
Gjæren som er brukt er Safale S-04. Synes jeg har lest rykter om relativt lav utgjæring med denne, men det ser da virkelig ikke slik ut.
Men det fortsetter også i dag, på dag 6. Ett "plopp" hvert 1-2 min. Er dette normalt? Hvor lenge skal det pågå/når bør det bli helt stille?
Med en slik aktivitet, hvor mye kan jeg "frykte" at FG kryper nedover? (om i det hele tatt mulig å svare fornuftig på).
Gjæren som er brukt er Safale S-04. Synes jeg har lest rykter om relativt lav utgjæring med denne, men det ser da virkelig ikke slik ut.