Hvor lenge kan noe stå på starsan?

Tenkte å ha klart ett syltetøyglass som er ferdig vasket og fullt av starsan til enhver tid. Når jeg da skal enten gjenbruke gjær eller rehydrere så er det " klart" asap.

Er det noen ulempe med å la noe stå ukesvis med starsan?

Tenkte å ha klart ett syltetøyglass som er ferdig vasket og fullt av starsan til enhver tid. Når jeg da skal enten gjenbruke gjær eller rehydrere så er det " klart" asap.

Er det noen ulempe med å la noe stå ukesvis med starsan?

Ikke noe problem med det, så lenge beholdere har blitt vasket skikkelig først, er tett og starsanløsningen er klar. Om den blir uklar er den ikke effektiv lenger, og da er det greit å spørre seg selv om "hvorfor". Urenheter i glasset? Eller bare mye mineraler i vannet?

på dagen jeg skal bruke glasset vil det ikke være behov for noe annet enn å helle ut løsningen og la glasset tørke litt? eller må det skyldes med kokende vann først? Mener å huske at starsan blir litt slimete etterhvert?

Merker at om høsten/vinteren så blir starsan fort uklar, så det virker som om temperaturen også spiller inn her. Bruker selv tåkete starsan, uten at jeg har merket problemer med det.

Om jeg ikke var tydelig nok så er ikke dette en tråd hvorvidt jeg lurer på om starsan kan brukes ett x antall tid. Det jeg lurer på er om selve beholderen starsan er i over lengre tid bør vaskes/skylles før bruk. Blir det på overflaten i glasset noe "rester" jeg helst ikke vil ha med meg når glasset skal brukes til gjæroppbevaring?

Jeg antar jo at en glass som ligger i desinfiserings-veske ikke plutselig kan bli "infisert" selv om starsan mister sin kraft. Den har jo da på det tidspunktet alt stått veldig lenge og desinfisert det som er der.

Må anbefale disse glassene: https://brewshop.no/produkt/utstyr/...ke-500-ml-av-33-borosilikatglass-med-bla-kork

De kan du sette rett på kokeplata og la vannet koke en halvtimes tid. Skru på korken og sett dem til side, så har du ferdig sterilisert vann til rehydrering av gjær. Eventuelt kan du bare helle ut vannet, så har du et sterilt glass.

Om jeg ikke var tydelig nok så er ikke dette en tråd hvorvidt jeg lurer på om starsan kan brukes ett x antall tid. Det jeg lurer på er om selve beholderen starsan er i over lengre tid bør vaskes/skylles før bruk. Blir det på overflaten i glasset noe "rester" jeg helst ikke vil ha med meg når glasset skal brukes til gjæroppbevaring?

Jeg antar jo at en glass som ligger i desinfiserings-veske ikke plutselig kan bli "infisert" selv om starsan mister sin kraft. Den har jo da på det tidspunktet alt stått veldig lenge og desinfisert det som er der.

Jeg har lest at starsan legger igjen et belegg på plastikk over lang tid, men dette skal visst ikke være et problem så lenge du unngår plastikk og pH i løsningen fortsatt er lav. Dette belegget ser man ofte på slanger og slikt, og det kan vaskes vekk med litt lut.

Tilbake
Topp