Hvor lenge holder en starsan blanding?

Leho

Norbrygg-medlem
Godt nytt år alle ølhunder. Mitt forsett for 2014 er at jeg skal kjøpe mindre øl enn i fjor, det skal jeg holde lett, ettersom mitt første hjemmebrygg er drikkeklart om et par uker :)

Så til noe helt annet: Har blandet en Star san oppløsning i dag og håper å kunne bruke den om en stund (tapping om noen dager, etter at gelatinen har dratt med seg maksimalt av grums til bunns i gjæringskaret) Hvor lenge kan en slik oppløsning stå og fortsatt være effektiv? (Den står i et gjæringskar med lokk på)

PS Ser ut til at jeg oppnår drikkbart resultat på første forsøk - Pale ale - som nok også blir ganske effektiv (1068 ->1012)

Uten at jeg kan gi deg noe eksakt tall, så vet jeg at den holder lenge, sikkert månedsvis. Det som "bruker opp" star san blandingen er viss du dypper ikke rent utstyr nedi, da blakker den etterhvert. Det har du kanskje sett sjøl også.

jeg har brukt samme blandingen i over et år, men jeg tømmer blandingen over på flaske når den er brukt.
sørger for at det ikke er noe grums der og da.
vet ikke om noen hat noe fasit svar på hvor lenge en slik blanding holder, jeg har tømt ut min for å lage ny.
det var sagt at når blandingen blir grå,skulle det være ubruklig etter hva jeg har hørt.
men vet om en del som har brukt den mange ganger etter det også.
så det er ikke godt å si.

Leho skrev:
Godt nytt år alle ølhunder. Mitt forsett for 2014 er at jeg skal kjøpe mindre øl enn i fjor, det skal jeg holde lett, ettersom mitt første hjemmebrygg er drikkeklart om et par uker :)

Så til noe helt annet: Har blandet en Star san oppløsning i dag og håper å kunne bruke den om en stund (tapping om noen dager, etter at gelatinen har dratt med seg maksimalt av grums til bunns i gjæringskaret) Hvor lenge kan en slik oppløsning stå og fortsatt være effektiv? (Den står i et gjæringskar med lokk på)

PS Ser ut til at jeg oppnår drikkbart resultat på første forsøk - Pale ale - som nok også blir ganske effektiv (1068 ->1012)

Kjøp deg et pH-meter, så kan du finne det ut ;) pH-meter må man ha til bryggingen uansett ;)

Tilbake
Topp