Brukte samme måte for mitt brygg, og det stemte ganske bra med BeerSmith.
Får du samme utbytte med større batcher? Hvor mye ender du med i gjæringsdunken når du har preboil på 20 liter? 12-13 liter?
Hvor mye vann mesker du med når du har 3,3 kg korn?
Nysgjerrig på hva jeg gjør "feil" når jeg får 75% effektivitet.
Tviler på det er noe du gjør feil, og jeg er kun en nybegynner/amatør, så vær forsiktig med å regne mine teknikker som "riktige". Der riktigste er vel å ha et forutsigbart utbytte, noe jeg ikke har hatt de siste bryggene, som har varier mellom 66 og 90% fordi jeg eksperimenterer med alle mulige parametere som knusing, røring og sirkulering.
Når det er sagt deler jeg gjerne mine erfarknger (selv om de er noe begrenset)
Siste batch var en halvering av Gahr sin single hop IPA (bryggselv kittet). Knuste malten en gang på 1,15mm med lavt turtall på drillen ( under 180 rpm) . Mesket på 66°c i en time og så på 77° i 5 min. Brukte 12L vann. Det ble ganske mye røring i mesken første 30 min for å få god nok gjennomstrømming. Uten røring ville pumpa gått tørr. Ble etterhvert ganske god flow og kunne kjøre opp tempoet på pumpa noe.
Trur at dersom jeg hadde knust malten litt grovere, si 1,3mm hadde jeg fått bedre flow, og kanskje ikke så grumsete vørter som det ble. Trur også jeg kunne redusert vannmengden til 11L da og heller hatt mer vann til skylling.
Skyllte med 12L på 79°c. Hvorfor så mye? Fordi jeg eksperimenterer fortsatt litt med utstyret for å se hvordan jeg best kan gjøre ting. Skyllte derfor bare, mens jeg fortløpende tok målinger med refraktometer. Planen var å stoppe på ca 1,055 som var planlagt preboil SG, men det rant ganske tregt gjennom maltsenga. Så mens jeg var inne for å hente mer skyllevann ble vørteren ganske tynn, og jeg rakk ikke avbryte skyllinga før jeg var nede i 1.044 i SG. Litt uheldig, men en god lærepenge.......
Måtte så bøte på problemet med tynn vørter med lengre kok. Det ble 150min med koking for å ende på OG 1.065 (trur jeg, har ikke loggboka med meg her).
Så dersom jeg hadde holdt meg til en litt mindre mengde skyllevann hadde jeg jo fått mindre utbytte, men jeg hadde spart en time med koking. Hadde jeg kunnet velge, hadde jeg gått for mindre koketid.
Endte tilslutt med 12L til gjæring (av 20L preboil). Var mye trub i bunnen av bryggeren.
Har ikke prøvd større batcher med de parameterene jeg kjører nå, så kan ikke svare på om jeg får bedre meskeutbytte med større batch. Men vil jo få bedre bryggeutbytte (brewhouseefficiency) ved større batcher, da tap mtp trub og gjærkake vil relativt sett bli mindre .
Tror jeg svarte på alle spørsmålene nå.......