janh skrev:Jeg var en tur innom "Eiva" i Skien i går. En kan leie en 20l flaske, 1300,- + moms pr år eller kjøpe en 5l flaske til 2200,- + moms.
Det koster 265,- + moms å fylle.
Dette er industri-oksygen. Han jeg snakket med mente gjengene og dermed regulator var likt med det som brukes til CO2. Kan jeg dermed bruke Clas Ohlson Reduksjonsventil
30-1497 ? Eller den jeg har til CO2 anlegget?
Medisinsk oksygen blir bare gitt til folk med resept eller var det tilatelse?
Hvordan er prisnivået på dette utstyret?
Er industri oksygen greit å bruke? Jeg ble sent dit av folket i en dykkerbutikk, de fyllte flaskene der.
???
janh skrev:Jeg bruker akvariepumpe og sten, men ville bare undersøke om det var mulig å få tak i O2 her i fjorden. For 3000,- kan jeg få ren O2, men er resultat så mye bedre enn akvariepumpe at det kan forsvares ?(utrolig, et snev av fornuft)
Oddvar Demmo skrev:Medisinsk oksygen kan bli gitt med tillatelse. Det finnes også noe som heter "pustegass". Den er identisk med medisinsk O2, forskjellen er måten flaskene fylles(har jeg hørt).
Hvilken farge har disse flaskene ?
forøvri innholder svarte flasker luft, grå flasker med.oksygen , blå flasker sveiseoksygen og grønne nitrogen.
Det er mye rot med begrepene oksygen og luft, selv blant de som skulle vite forskjellen, og litt dumt viss du har handlet dyr oksygen på en svart flaske for da er det bare luft som vi har nok av.
Bjorf skrev:(Har funnet ut at det er mer å hente på magnetrører).
bjorf
Bjorf skrev:Bruk av pumpe kan gjøes enda bedre.
Akvariepumpe med keramisk sten har fungert dårlig for meg. Boblene ble større ved bruk og tilslutt røk stenen i liminga. Kjøpte en 0.5micron diffusjonssten (av metall) og denne har fungert mye bedre, boblene mikroskopiske i forhold til keramisk sten, men motstand var så stor at jeg måtte oppgradere akvariepumpa noen hakk (likevel under 200 kr). Etter denne oppgraderingen skrinla jeg O2-tank planene. (Har funnet ut at det er mer å hente på magnetrører).
bjorf