Ah, etter kanonene på Oscarsborg. 28 cm kanoner. Fantastisk. Dog var det torpedoen som senket.
"Enten blir jeg stilt for krigsrett, ellers blir jeg krigshelt. FYR."
Den scenen i Kongens Nei var stilig. Fytti grisen for en fet lyd da de fyrte av. Men samtalen var ikke helt historisk korrekt såvidt jeg vet. Han fikk på et tidspunkt spørsmål om det skulle skytes med skarpt., og repliserte med "Visst fanden skal der skytes med skarpt!
Om sine tanker og følelser de skjebnesvangre øyeblikk han traff beslutningen om å åpne ild, har Birger Eriksen fortalt dette:
"Oscarsborg festnings oppgave i farlige tider har alltid vært å stoppe enhver ubuden gjest som vil trenge seg inn til Oslo. Om morgenen den 9.april hadde festningen gjennom eget samband allerede et par timer kjent til at noen ukjente skip fortsatte nordover forbi Bolærene tross beskytning. Det måtte da anses å være voldsmenn som kom.
Straks fartøyene såes tydelig nok, hadde kommandanten derfor ingen betenkeligheter eller anfektelser ved å bestemme seg til å slå til med fulleste kraft. Mangelen på krigserklæring måtte derunder overses. Noe forsøk på først å spørre høyere myndigheter ble ikke gjort. Noen tid til parlamentering var der ikke. Heller ikke tid til kontroll av nasjonaliteten. Varselsskudd måtte hoppes over. Bluff fra angripernes side måtte ikke godtas.
Noen ergrelse eller kritikktanke over at festningen ikke hadde full styrke var det heller ikke tid til i de avgjørende få minutter. Det gjaldt bare om å "make the best of it".
Selvfølgelig innså jeg det meget alvorlige i å åpne plutselig ild med groveste skyts mot en "fredelig", overmektig flåte. For å ha full oversikt, og for at der ikke skulle være noen tvil om hvem som hadde det fulle ansvar, var jeg gått frem til forreste ildlinjen, hvor kommandantens plass normalt ikke er under kamp.
Jeg var også oppmerksom på at tidspunktet for ildåpningen var et historisk øyeblikk som burde nøye tidfestes. I det jeg gav ordre så jeg på klokken og noterte meg kl.04.21."
Og tada.. ble litt inspirert tidligere idag så nå meskes nettopp min Birger Eriksen