Hvilken temperatur skal jeg forholde meg til?

Frank N

Norbrygg-medlem
Når jeg mesker på min Beerbrew 30, så har jeg ganske stor forkskjell på temperaturen i bunnen av gryta og på toppen. Når tempen i bunnen (dvs det som jeg tapper ut gjennom kranen for resirkulering) er på 70 grader så er gjerne tempen i toppen av gryta på ca 65 grader.
Hvilken av disse verdiene bør jeg forholde meg til, den som kommer ut av kranen eller det jeg måler i toppen? eller kanskje en plass i mellom? Til nå så har jeg pleid å foholde meg til det jeg måler i toppen av gryta og jeg har en vag mistanke om at jeg mesker med for høy temperatur.

enzymene i mesken vil ødelegges ved visse temperaturer. du må derfor beregne mesketemperaturen etter høyeste temperatur.
En av de største ulempene med BB30 (mulig speidel også sliter med det samme) er netopp ujevn temperatur under meskingen.
Jeg ville forholdt meg til høyeste temperatur, og øket mesketiden i forhold til den laveste.

ok, godt å vite.. da skal jeg gå for det ikveld, men det betyr med andre ord at tempen vil bli veldig lav i toppen da...
hva om jeg feks holder en temp på 68 grader i bunnen? tipper at tempen i toppen da vil ligger rundt 63 grader da..
er dette innenfor trygg terskel?

Tilbake
Topp